Anna-Karin Brikell
29-05-2012, 14:32
Hej,
I helgen som gick fick vi se något vitt gömma sig i ett dike vid sommarstugan. Vi har haft detta hus i familjen i 43 år nu och aldrig lagt märke till dessa orkideer. Påminner ju starkt om de phalaenopsis man vanligtvis ser i kruka. Någon som vet om det är vanligt att man hittar denna sort i blåsiga trädgårdar i växtzon 4? Borde vi kanske försöka flytta den till en plats där den syns bättre, och hur gör man då? Var bör den stå? (Förutom ett kallt dike vid en åker.)
[attachment=70309:orkide.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2012, 14:39
Tycker inte riktigt det ser ut som en orkidé mera som något tillhörande narcissus släktet, går det att kolla ifall den har lök under jorden utan att störa för mycket?
Orkidéer är ofta fridlysta och klarar inte alltid flyttar, men är det nån narciss som jag misstänker så brukar det ju gå att flytta lökarna när blasten börjar vissna ner.
Anna-Karin Brikell
29-05-2012, 14:52
Ja, det var vår första tanke, att det påminner om pingstliljor, vilket vi ju haft med jämna mellanrum men inte med lökar nere i diket. När jag tittade närmare såg den dock mer orkideliknande ut. Även sättet dom växer på stänglar känns ju inte så pingstliljeaktigt... Frågan är om det alls är möjligt med orkideer på detta ställe. Vid en snabbgoogling på narcisser hittar jag ingen liknande.
Det är en korsning mellan narciss och påsklilja med dubbel krona, dvs något åt
detta hållet fast inte exakt samma.
Anna-Karin Brikell
01-06-2012, 21:15
Ja, det är ju onekligen samma blomma. Dock kunde jag inte se den typiska stjälken på dem, som man ser på bilderna, med lite brun 'blast' eller vad man ska kalla det, upptill. Kul ändå, trodde inte lökar spred sig men det kan ju också vara någon som nån gång slängt rens i diket, vem vet. Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.