Gossen Ruda
29-05-2012, 14:40
Köpte två sådana för två år sen och båda är likadana, toppskotten ränner iväg upp till 1 meter. Året efter blir det en grenkvast högst upp på en kal kvist. Skall jag klippa tillbaka skottet och i så fall när? Det finns inga blommor där uppe men på de lägre äldre grenarna.
malarmaster
29-05-2012, 15:37
min är aldrig beskuren och har blivit ett litet vackert träd,skall du beskära skall det göras JAS då lönnar är blödare. (JAS= juli,aug,sept.).ulf
Gossen Ruda
29-05-2012, 17:53
Tror inte detta exemplar klarar saken på egen hand. Jag misstänker att man klippt ner den för mycket på plantskolan/affären.
Huggorm
29-05-2012, 19:09
Jag skulle tro att det beror på att den inte slutar växa i tid på hösten. Den växer till frosten sätter stopp, sedan dör den tillbaka en bit och så förgrenar den sig när den börjar växa igen på våren. Precis som en häck när man klipper den. Det bästa är förmodligen att klippa ner de där långa toppskotten på höstarna samt undvika gödsling efter midsommar eller kanske över huvud taget, ginnalalönn behöver inte så mycket näring.
malarmaster
29-05-2012, 20:10
efter att sett bilden är jag nog benägen att hålla med huggis,försök se om du kan få till någon ny topp.
ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.