Bee
Inte för att jag vill skryta - jo förresten, det vill jag visst smile.gif I år är trädpionen vackrare än någonsin. Den planterades år 2000 och antal blommor har varierat över åren. Och nej, vi har ingen mini-brevlåda - blommorna ÄR så stora smile.gif

[attachment=70310:Buskpion...800x450_.jpg]
stennie
bravo.gif Sååå underbar, förstår att du vill skryta....... 000.gif
Alexander-VG-zon3
Jätte vacker Pion wub.gif tummenupp.gif
merlin68
AAAAAh så vacker den är - helt underbara blommor och vilken härlig färg w00t.gif
solbrud
UNDERBAR! klart du ska vara stolt och visa den.
Bee
Tack för fina ord. Det är speciellt roligt att pionen blir så fin trots att den inte hanteras särskilt väl. "Hålet" är resultatet av att en överförfriskad yngling (grannens) ramlade in i den tidigt i våras på väg hem och en gren gick av. Den har jag stuckit ner i jorden i närheten och den lever än.
Den står fel, alldeles för trångt, tillsammans med en rosenkvitten (färgerna skär sig), klematis (Dr Ruppel), vinteriberis (dom går bra ihop dock), div narcisser (syns inte nu), förvildade Alchemilla Mollis ("gåva" från grannen) plus diverse ogräs. Allt på en yta om totalt 400 x 40 cm! Borde inte funka men det gör det. Och inte blir den omskött och inte får växterna särskilt mycket näring, lite jord och näring när jag kommer ihåg det. Men vatten får dom för utloppet från varmvattenberedaren går ut i den lilla rabatten (väggen hör till förrådet).
Visar kanske att man inte behöver lägga ner så himla mycket omsorg som jag gjort vad gäller växterna på trädgårdssidan. Och dom lyckas inte lika bra. Hm... g.gif
Gröna mormor
Tack Bee för att du delar med dig av din vackra pion och dina erfarenheter med den. smiley_small_hug.gif
kikki
Aldri sett så nydelig pion!!
Krolliljan
Oh så vacker den är wub.gif
KRT
HELT fantastisk!!! om du får frö på den, skulle du kunna tänka dig att skicka några till mig? Färgen och storleken på blommorna var helt underbara tummenupp.gif

Min trädpion har stått och stampat i två år, har knappt växt något alls,men i år kommer det en hel massa nya blad, och just i år var jag tvungen att flytta den eftersom vi skulle bygga växthus sad.gif Men jag tog en rejäl rotklump och har vattnat på när det varit torrt, så jag hoppas den ska växa och må bra. Den nya platsen är lite mer fördelaktig också - lite mer lä, upphöjd rabatt osv. Däremot tycker jag det är intressant med vattentillgången du beskriver - kanske mår träd/buskpioner bra med jämn fuktighet?
Klint
Jag det var verkligen en dröm! Klart du ska skryta!Jag kan erkänna direkt att jag är avundsjuk sick.gif Det är så roligt att se på vackra växter och drömma d010.gif
tummenupp.gif
Eva i Skåne
Helt underbart! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon