mullkärringen
30-05-2012, 05:23
Tänkte så alpakleja och skuggviolruta som tydligen behöver kyla för att gro och funderar nu på om det räcker att lägga fröerna i frysen ett par veckor eller om dom måste sås innan?
Mvh Lotta
malarmaster
30-05-2012, 05:45
du kan så dem i kruka och ha dem i ute ett par veckor,händer inget(vilket är normalt) sättes de i kylskåp ett par veckor. frys är inget bra då det oftast är för kallt.
i naturen ligger fröerna under ett snötäcke som håller en jämn och rimlig temp runt några minus.
ulf
mullkärringen
30-05-2012, 06:25
Ok det är kylen som gäller alltså! Får nog skaffa en större då annars blir det trångt med både sådder, öl & vin
Jag tycker det är för sent på våren nu för att stratifiera fröer. 4-6 veckor får du minst räkna med att ha dem i kylen, sen tar det några veckor för dem att gro och sen ska de ju hinna växa sig nog stora för att övervintra.
mullkärringen
30-05-2012, 08:12
Kanske ska vänta till vintern då....men man blir ju så otålig och vill ju ha dessa plantor så fort som möjligt....men det sägs ju att tålamod är en fin egenskap
Huggorm
31-05-2012, 19:52
Det räcker inte att bara lägga fröerna i kylen, de skall vara fuktiga också. Det kan vara bra att lägga dem i ett glas vatten i ett dygn först så de får dra ordentligt, och sedan skall de hållas fuktiga genom stratifieringen. Många lägger fröna i en plastpåse med fuktig mossa, eller så kan man helt enkelt stoppa dem i jorden och ställa in hela krukan.
Halaj!
Och vissa frön kan vara så tjuriga att det krävs flera perioder i kyla för att de skall vakna till.
Precis som i naturen. En frostnatt på hösten. Sen åter mildare, och kallt igen osv.
Men att man skall ha dem i kylen många veckor är jag skeptisk till.
Jag tror att fröna ”fattar” galoppen rätt snabbt. Fast jag gissar bara.
Vore jag dig skulle jag försöka!
Gick det inte bra, så bättre lycka nästa år!
//T
Huggorm
31-05-2012, 21:54
CITAT (Tapio @ 31-05-2012, 21:42)

Halaj!
Men att man skall ha dem i kylen många veckor är jag skeptisk till.
Jag tror att fröna ”fattar” galoppen rätt snabbt. Fast jag gissar bara.
//T
Hur det är med just de aktuella fröna vet jag inte, men det har gjorts seriösa studier på vissa fröer inom framtagandet av skogsplantor. Och en del kräver åtskilliga veckor för att fröna skall gro, det är någon kemisk process som skall gås igenom innan fröna kan gro
Jag har läst att det är just de stora temperaturväxlingarna som får de flesta perenn-frön att gro. Alltså inte jämn temperatur i en kyl. Några veckor/månader ute på vårvintern är jättebra, alternativt lämna ute hela vintern. Och förstås måste fröna vara sådda i fuktig jord när man stratifierar. Torra frön påverkas inte ett dugg av kyla. De sover tungt!
I teorin skulle du ju kunna växla mellan rumstemperatur, kyl och frys några varv, men det blir ett himla konkande fram o tillbaka!! Inte rimligt.
Enklaste sättet är att vänta med att så till hösten och sedan sätter man krukorna ute över vintern, så fixar naturen själv stratifieringen
mullkärringen
01-06-2012, 14:04
Tack för alla svar!! Inser att jag får ge mig till tåls och så i vinter!
kerstin z5-6
03-06-2012, 22:30
det är inte alls för sent för de du nämner, så o sätt ut, det kommer svala kvällar ännu.. och de du vill så måste inte alltid ha kyla.Nästa höst kan det vara för sent, om de inte gror låt dem stå kvar ute? vad har du att förlora??
Jag håller med Kerstin.....så och ställ ut.
Skulle inte kylan räcka till i vår så gror det nästa vår. Risken att vänta med sådden till hösten är att fröna blir för gamla.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.