Full version: Fikus och ?
Mikward
Jag tror jag köpte en Ficus obliqua under namnet "Småbladig fikus" på tradera, slänger upp en bild på den så får någon gärna verifiera detta. Men sen fick jag med en annan växt också som jag inte har någon aning om vad det är förutom att det verkar vara någon sorts klängväxt. Så om nån känner igen vad det är på bilden så är jag tacksam.
Eva i Skåne
Andra bilden ser ut att vara en karlbergare, plectranthus. Den är ingen klättrare utan mer av hängande typ. Den är lätt att toppa och göra fler sticklingar av. Jag tycker den gör sig bäst om man planterar flera skott tillsammans i en kruka.

..............
Jag ser nu att det kommer nya skott i bladvecken så jag rekommenderar absolut att du kapar den på mitten eller så. Då får du en ny stickling som du kan sätta i samma kruka plus att de små skotten snabbare växer till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon