mamamaggan
30-05-2012, 12:41
Har en citronplanta som är c:a 1m hög . satte den som en kärna för 3 - 4 år sedan.
Nu har den tappat en hel del blad och det verkar inte komma nya.
Vad gör jag ? Klipper ner , eller ?
Hej
Den står på kalt vädret men du kan toppa den över friska grön knoppar.
H.Bassam
CITAT (mamamaggan @ 30-05-2012, 13:41)

Har en citronplanta som är c:a 1m hög . satte den som en kärna för 3 - 4 år sedan.
Nu har den tappat en hel del blad och det verkar inte komma nya.
Vad gör jag ? Klipper ner , eller ?
Hur står den - inne/ute? Har du observerat ohyra på den, planterat om den, flyttat den eller liknande? Stor/liten kruka? Kan den ha fått för mycket vatten?
Att växter tappar blad är ju egentligen inte så konstigt, MEN då brukar de enligt min erfarenhet tappa dem under vintern och få ny vid denna tis. Mina två citroner (också frösådda, våren 10) är strax under en meter och de växer så det knakar just nu.
mamamaggan
31-05-2012, 18:00
Den står på min inbyggda balkong , växthusmiljö kan man säga , blir aldrig under 15 grader på vintern .
Den står i en stor kruka , rymmer nog 7 - 8 liter skulle jag tro.
Visst den har tappat blad förut men då kom det nya , nu ser jag ingen antydan till nya blad. I några av grenspestarna har det varit små svarta partier , som om det skulle vissna , som jag tagit bort.
Ohyra tror jag inte den har , har inte sett någon iaf.
Svårt att säga, min första tanke var annars för torr luft i kombination med ohyra - det kan lätt gå på citrusar under vinterhalvåret. Men det stämmer inte riktigt med att grenspetsarna vissnar. Kan det ha blivit för varmt för den? Eller kanske för varmt för fort?
Hur er bladen som är kvar ut? Är de normalt färgade? Ljusa, mörka, rödaktiga? Kan den ha fått för mycket eller lite vatten? Hur er rötterna ut om du försiktigt tar upp den ur krukan? Hur brukar du ge näring och när planterades den om? När märkte du problemen med blad och grenspetsar?
Min pappa har en tendens att övervattna sina citrusar på våren (ust när de håller på att vakna och inte har så stora behov av vatten), och då har jag sett att grenarna blir märka och sedan tappar den en del blad. Bladen brukar komma tillbaka men det tar några månader...
Hoppas Flaxss hittar tråden, han har kanske en bättre aning om vad det kan vara...
mamamaggan
02-06-2012, 09:31
Det kan ha blivit för varmt för snabbt , balkongen ligger i söderläge . Några blad har blivit lite ljusa innan de ramlar medan andra haft fullt " naturlig " färg.
Har tänkt att sätta om den , gjordes inte förra året . Den får vanlig Blomstra , kanske fel gödning ?
Alexander-VG-zon3
02-06-2012, 11:58
Plantera inte om den, om den mår dåligt det gör mer skada än nytta ge inte heller näring om den tappat/tappar blad. Bara vatten i lagom mängd så det inte blir för lite eller för mycket.
Bladfall är en av de orsaker som är svårast att komma fram till vad det är, och det finns många orsaker och man måste veta skötsel i detalj.
Om den fäller bladen gröna brukar det dock oftast var för mycket vatten, kyla, annat rotproblem. Bladfall av värme brukar ge blad som får vissna områden (men det kan säkert fälla bladen gröna även med värme), bleka blad är solskador och dessa kan fällas.
Dock har jag aldrig själv varit med om citrus som fällt blad under sommaren av värme (om den samtidigt får vatten och näring). Men extremt hög värme kan ju göra att dom fälls (för citrus ligger max gräns för vad värme dom tål vid runt 60grader). Snabba skiftingar åt ett eller annat håll kan ockås göra så bladen fälls.
Svarta grenar kan vara frost (inte i ditt fall dock) men också svamp. Är det svamp sprider det sig tyvärr, ibland dödligt ibland inte, svamp trivs i fuktiga och stillastån de utrymmen både varma och kalla. Har man det på sin citrus får man klippa rent och klippa ur och hålla sin citrus ''ren'' och välklippt. Inga döda ''rockhängare'' och andra skadade delar på växten som blir inkörsprot för svamp. Sprya med fungcider/svampmedel vår och höst. Alla blad som trillar tar veck och släng i sopor eller bränn.
mamamaggan
02-06-2012, 20:24
Tack för det svaret . Då vet jag lite mer vad jag kan göra med den. Får se hur den utvecklas .
Antar att jag heller inte ska klippa ner de grenarna som är helt tomma på blad ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.