pixieangel
Hej

Min granne hade en jättefin Thuja som han precis sågade ner. Hade jag varit lite snabbare så hade han grävt upp den med rötter. Men nu är den som sagt sågad ner. Kan jag på något sätt rädda denna thuja ??
Den är ca 3 meter hög och som sagt just nu rotlös

Jättetacksam för svar

Mvh Susanne
merlin68
Nej tyvärr den kommer inte att rota sig sad.gif Eventuellt kan man spara roten och det växer ut nya skott men det tar lång tid och chansen är inte så stor att den blir fin.
pixieangel
Tack för svaret i alla fall, då vet jag att jag ej skall ge mig på det smile.gif

Mvh
Suss
Scout
Min kollega hävadar med bestämdhet att just tuja går ypperligt att föröka som "stickling". Att trycka ner hela stammen i marken och att den ska rota sig. Han hade dock inte provat själv. Så jag vet inte hur tillförlitlig han är.
merlin68
Tuja går att rota när man tar en liten gren, men inte en tjock stam för den rotar sig inte. Jag har även förökat bl a japanska enar med små grenar som jag tryckt ner i jorden, det brukar ta upp till ett år så har de bildat nya rötter och fått tillväxt smile.gif
Huggorm
Men man får skynda sig innan tujan torkar ihjäl, det går fort när solen skiner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon