Full version: Nybörjarodlare!
mariannesv
Flyttade i september -10 in i hus med en liten trädgård, som förra ägarna hade gjort ytterst lite med. Förra sommaren gick för oss att plantera häck, rosor, fixa lite blomrabatter etc, i år har jag dock fått för mig att jag vill försöka mig på att odla lite! smile.gif

Tomten är ganska liten och är i stort sätt sluttande (upp från huset), och det finns ingen yta som passar för att anlägga ett riktigt grönsaksland. Därför har jag satsat på att försöka mig på lite krukodlingar, och har i stort sätt köpt färdiga plantor då mina odlingstankar kom något sent...
Min strategi är att det som funkar - skoj, det som inte funkar – jaja, prova något annat.

Vad jag har planterat så långt är:
Squash – Superba (färdig planta)
Tomat – Golden jubilee (färdig planta)
Tomat – Tumbler (färdig planta)
Paprika – California wonder (färdig planta)
Potatis – Okänd sort, den enda sättpotatisen jag hittade i lösvikt...
Rädisor (frön)
Sallat – 2 olika, kommer inte ihåg vilka (frön)
Sockerärtor (frön)
Diverse kryddväxter; gräslök, basilika, timjan, citrontimjan, rosmarin, mynta, citronmeliss

Har även fått en rabarber som än så länge står i kruka och ser lite ledsen ut, men jag vet inte riktigt vart jag ska göra av den. Har en liten fundering på ett ställe där jag kanske skulle kunna röja undan lite sly och vilda hallon och få plats för en odlingsbänk på 60*80 cm, och i så fall ha rabarbern och eventuellt sparris där.

Då jag är helt grön på detta tar jag jättegärna emot bra tips och råd för bästa resultat på odlingarna, och gärna även tips på andra saker jag skulle kunna odla! smile.gif

Tack för hjälpen!
kolonilotten_dersen
Shit va kul! Jag är oxå nybörjare så jag kanske inte har så många bra tips:) Det enda jag kom på är, tänk på att Squash blir ganska så stora, man rekomenderar 1kvm om de odlas på friland. Jag satte mina färdiga plantor och satte förra veckan..

Kolla gärna in på min blogg, där jag visar lite hur jag har gjort. Högst oklart om det är rätt, men kanske hjälper det ngn:)
mariannesv
Kul att man inte är ensam om att vara lite "grön" ! laugh.gif

Har läst på en del om squash och förstått at åsikterna går mycket isär när det gäller att odla den i kruka, men när plantan kostade 30 kr tyckte jag det var värt ett försök. Den står i en 20 liters kruka, jag får försöka vara duktig och mata den med gräsklipp och vatten, och så får jag helt enkelt se vad som händer! smile.gif
Piccante
jag ser inget problem med en lutande tomt. försök att terrassera tomten så du kan odla på smala terrasser. Växter som vill ha det lite torrare odlar du på högre höjd och de som vill ha fuktigare och skuggigare som squashen tex kan du sätta nedanför.
HelénE
Tror det mesta du skaffat funkar att odla i kruka. Squash är lit epå gränsen och även räddisor tycker jag har svårt att bli bra i krukor, men det går hyfsat.

Rabarbern däremot den görs sig inte i kruka. Den ska du plantera ut. Tror inte rabarber vill ha det för torrt, utan sätt den var som helst där det inte är riktigt torr mark. Den gillar också näringsrik jord.

Men som någon annan skrev, man kan göra grönsaksodling i terasser. Jag har en kompis som tidigare bodde i hus med en jättesluttning bakom. Där byggde hon upp terassodlignar, blev jättebra.

Helén
malin88
Jag testade att så rädisor i en stort tråg men verkade ha för näringsrik jord och kompostblandning så det blev mer eller mindre bara blast och nästan inga rötter... Så vanlig jord utan så mycket kompost eller gödsel funkar nog bättre.

Till tomaterna och paprikan kan du ju göra lite nässelvatten ibland och späda ut med vanligt vatten som gödning, sånt gillar de smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon