Full version: Passiflora-tråden
merlin68
Hej, jag tänkte starta en tråd för oss som odlar passionsblommor av olika slag.
Har precis fått upp ögonen för släktet och sådde för några månader sen fröer från maracuja samt "hemliga " passiflorafröer som jag fått genom fröbyte på odla som jag tror är en sorts passiflora subrotunda.
Plantorna har börjat växa ordentligt nu och är ca 50 cm långa och behöver nu bindas upp. Hur binder ni upp era plantor? Gödsel? Jag ger mina just nu vanlig krukväxtnäring - gör jag rätt? När kan man förvänta sig blommor och / eller frukter? Mina står i söderläge är det för soligt?
Dela gärna med er av era kunskaper och lägg gärna in bilder på era växter Hoppas fler än jag intresserar sig för passifloror
Maj-Elén
Så kul. Själv har jag ett misslyckat försök att övervintra en "Frederik" som jag köpte på Odla i fjol.Men skam den som ger sig.Har köpt en ny i år som jag ska ta bättre hand om. Det verkar som om de är väldigt köldkänsliga så jag får ta in den tidigare.
I våras var jag på resa i Venezuela och var på en marknad där de sålde passionsfrukter som var stora som strutsägg. Jag köpte ett par stycken och tog vara på fröerna som jag sådde så fort jag kom hem. Det tog några veckor innan jag såg en planta visa sig och snart hade de flesta kommit upp. Nu har jag så många plantor så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem alla. De är i alla fall väldigt vackra plantor med sina blanka stora blad.
Det verkar också som om de vill stå lite trångt i krukan för de som gör det har blivit större än de som har rymlig kruka. Annars är de säkert värmeälskande men lite skugga kan väl inte skada mitt på dagen.
Hoppas att fler vill skriva om sina "passioner", så vi kan hjälpas åt att sköta om dem på bästa sätt.
Andreas L
Har satt 10 st frön av Passiflora laurifolia som jag hoppas ska titta fram snart! smile.gif

Försöker hitta Passiflora involucrata och Passiflora jorullensis men inget napp ännu...

Kul tråd! tummenupp.gif
johanlotta
Hejsan!
Kunde inte låta bli att bli lite intresserad av den där passifloran som Maj-Elén sått från Venezuela. Kan det månne vara en Quadrangularis du har kommit över? Jag tror bara det är den som har så stora frukter. Har den "fyrkantig" stam, då är det den.
Mina passioner är Miniata, Quadrangularis och Edulis.
.....tyvärr blommar det så sällan:(
/Johan
Maj-Elén
Tyvärr Johan, det var på en marknad som jag köpte frukterna så jag vet inte hur växten såg ut. Men jag har ju sått fröer från frukterna och det har lyckats över förväntan så nu har jag ett 20-tal plantor att ta hand om eller dela med mig av.
Nu har jag varit ute i växthuset och känt och klämt på stammarna och visst är de kantiga.
Försöker att lägga in bilderna jag har på frukten, men de är för stora så de blir refuserade.
CillaM
Sälj dom på köp & sälj-avdelningen, vänta inte för länge med det annars måste du övervintra dom o då kan det bli ont om plats sweatingbullets.gif
Maj-Elén
CITAT (CillaM @ 18-06-2012, 20:42) *
Sälj dom på köp & sälj-avdelningen, vänta inte för länge med det annars måste du övervintra dom o då kan det bli ont om plats sweatingbullets.gif

Ja det kan jag ju göra. Tack för tipset. yes.gif
ErikW83
Jag skulle vara intresserad av en planta Maj-Elén smile.gif
Maj-Elén
CITAT (ErikW83 @ 18-06-2012, 22:58) *
Jag skulle vara intresserad av en planta Maj-Elén smile.gif

Visst kan du få en planta. Om du mailar eller skickar ett PM om din adress så skickar jag mot omkostnaderna.
IreneH
Jag har fått en ganska stor stickling av passionsblomma.
Min fråga nu är hur stor sticklingen ska vara för att kunna få rötter, kanske jag borde dela upp den i mindre bitar?
Har den lättare för att rota sig i vatten än i jord?

AlexR
Hej,

Hittade en passande tråd för min fråga.

Har en passiflora planta som börjar bli rätt stor ( tror jag) smile.gif

Men ett blad ser skadat ut, tänkte höra om det är någon som har koll på vad det kan bero på och vad jag ska göra för att den ska må bättre.

[attachment=70887:bild__2_.JPG]

Den blir liksom ljusare på vissa ställen

Tacksam för hjälp, Alex
Maj-Elén
Nu vet ju inte jag hur din planta är placerad, men det ser ut som en solbränna.
Alexander-VG-zon3
Lite bilder på mina som jag haft, har inte fler nu då jag har tröttnat och dom passar inte in i temat, även om det är vackra växter, men tar stor plats.

Album-länk
http://www.pixbox.se/alb_show_id1244966_page0.html

Maj-Elén
Så fina flaxss. Har du fått frukter också?
Eva i Skåne
På en av Flaxss foton syns en frukt. Vad jag har hört så blir dom inte goda (och tar en massa energi från plantan)
Tror att min mamma fått frukt på en vanlig passiflora från blomsteraffären.

Jag fick flera skott av p edulis för en del är sedan. Dom växte och växte och växte. Blanka gröna blad, men aldrig några blommor. Efter fem år eller så "glömde" jag att ta in dom inför vintern.

Jag har köpt en gulblommande från Odla.nu, men den är inte så stor. Kan kanske få några blommor i höst. Tror det heter nåt liknande p-citronella. Jag köpte en för några år sedan också, men den dog någon vinter. Hittar ingen bild av den just nu.
Leopardcookie
Ni kanske har bra koll på detta;

Jag har en vanlig blå passionsblomma (caerulea) och en stor l'imperatrice eugenie. Kan man pollinera dom med varandra? Har läst någonstans att man måste ha två plantor som inte har samma gener för att få frukt. Är dessa två bra exemplar då eller ska det vara likadan "art" men inte samma planta.
Hur lång tid tar det innan frukten kommer? Hittills har jag bara klippt av blomman när den blommat över för att spara energi till resten.

Jag vill jättegärna "bli med frukt" smile.gif Någon som har erfarenhet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon