Full version: Underplantering?
mollys_matte
Jag har sedan förut en "rosrabatt" med 4-5 olika rosor, några allium och några lavendel.
Den är inte så snygg, så tanken är att alliumen ska bort och lavendeln ev få bli mer kantväxt än mitt ibland rosorna som de sitter nu.
En lämplig marktäckare i rabatten?
Funderingarna är ormöga eller vintergröna, som väl finns i både blå och vit? Kan man ha både blå och vit blandad, eller kom den enda ta över den andra?
Jag tror att det rosor som finns är HC andersen, Pascali och min favorit, Gavnö. Och sen är det en till, som jag inte minns vad den hette! Och så är det nog två små övervintrade minirosor också!

Det känns egentligen lite spretigt med de olika sorterna, borde jag försöka köpa fler av varje och sätta ihop eller hur gör ni i era rosrabatter?
Enstaka favoriter blandade eller flera av samma?

Vet att Gavnö har helt fel färg för rabatten egentligen då de andra är röda eller vita... whist.gif
oliv
Min favorit bland rosorna är nävor.

Om man har många olika rosor kan man binda samman med perenner i en enda färg, jag har snöat in på vita växter. Då blir rosorna som utropstecken i havet.
mollys_matte
Jag har några små nävor från Odla som jag ska använda som marktäckare i min nya plantering med magnolia, klematis och kryp en.
Hur höga nävor har du bland rosorna?
Kan tänka mig att det nog är bäst med samma färg av marktäckare egentligen.
De tar inte mycket näring från dem?
oliv
Nävor är helt ok, de försvagar inte rosorna.

Jag har en hög näva vid klätterrosen (brunnäva), sedan har jag mindre nävor (blodnäva, flocknäva, praktnäva) vid buskrosorna i mina rabatter.
mollys_matte
Det låter väldigt intressant, har du några bilder?

Nävor är väl ändå lite snyggare än ormöga? (Fast har blivit lite förtjust i ormöga, så kanske det får bli några småplantor under min mozart som jag har som solitär)
kerstinh
Vaddå, nävor är snyggare än ormöga...?! Jag tycker att ormöga är jättefint. Jag har en blå under en knallrosa rosenribbsbuske, vilket var en av mina absoluta favoritkombinationer i vår!

Jag har också lite problem att hitta saker att ha under rosorna, men ormöga var ju en jättebra idé så det ska jag nog testa. Jag har ju dessutom ingen vit än och har letat efter ett bra ställe att ha det. :-)

Inget ont om nävor, de gillar jag också jättemycket. :-)
mollys_matte
CITAT (kerstinh @ 31-05-2012, 13:23) *
Vaddå, nävor är snyggare än ormöga...?!

Hihi... jag menade just bara i sammanhanget, de blir ju högre osv.
Fast idag råkade jag köpa både ormöga och någon vit näva när jag var på blomsterlandet...
Får se hur det blir med planteringen sen flirting.gif
kerstinh
Vad roligt hur olika man kan tycka ibland. Jag tycker just INTE om nävor under rosor för att de är för höga. Jag vill att hela rosbusken ska framträda på något sätt och det gör den bäst med så låga marktäckare som möjligt. Nävor gillar jag när de står själva. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon