Violen_
Hej!

Jag har nu fått trips på en massa plantor bland annat på sorterna blomman för dagen, purpurvinda, solros, prydnadspumpa, sommarmalva, stockros, rävsvans och en del annat, som jag har och ska ha på balkongen.
Bladen blir fula av de vita spåren och silvriga fläckarna.
Nya blad blir krusiga på vissa sorter.

Har försökt att duscha av plantorna som ännu inte är i blomlådorna och som är i krukor.
Sprutar även dem med såpavatten ett par gånger per dag.
Gjorde även egna fällor med självhäftande tejp med blått och gult papper.
Har även mosat några, men det kommer nya hela tiden, för de lägger väl äggen inuti bladen.
Men inget hjälper. -cry-.gif

Vill helst undvika insektspinnarna som marklevande organismer dör av, däribland maskar.
Rovkvalster känns lite overkill för balkongen, men är det enda chansen så.

Är det någon som lyckats få bort trips?

Blir jättetacksam för alla tips!

Violen_
Är det verkligen ingen som har blivit av med tripsar?
Maj-Elén
Du kan ju försöka med samma recept som för löss. 8 dl vatten 1 dl såpa och 1 dl T-röd. Men ta det försiktigt så du inte dödar dina medarbetare.
HelénE
CITAT (Maj-Elén @ 27-06-2012, 12:51) *
Du kan ju försöka med samma recept som för löss. 8 dl vatten 1 dl såpa och 1 dl T-röd. Men ta det försiktigt så du inte dödar dina medarbetare.

Jag fick trips på inomhusväxterna för fler aår sen, var rent hopplöst. Till slut fick jag rådet om denna blandning av en kunnig trädgårdsmästare och att verkligen kanon-duscha de viktiga växter jag ville ha kvar med detta var tredje dag i 2 veckor. Det funkade, men det var verkligen jobb att släpa alla blommor (stora de flesta) in i badrummet var dag, så jag lydde även rådet att helt enkelt kassera de växter som var lätta att ersätta.

Vet dock inte, provadopinnar kanske funkar, de fanns inte på den tiden.

Helén
Azur
Jag hittade trips och vita flygare på en kamelia tidigt i våras, jag slängde ut den i trädgården (sen kom en sen frost och löste det problemet), och köpte och släppte lös rovskinnbaggar på resten av växterna.

Jag vet inte om tripsen & flygarna nånsin hann sprida sig från kamelian, men jag verkar inte ha några nu i alla fall. Jag ser i och för sig inga rovskinnbaggar heller, men det är möjligt de fortfarande finns kvar, de var pyttesmå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon