CITAT (Kakaduan @ 21-03-2004, 15:01)
Tror också att taggiga buskar och staket bra, men sprider sig inte Björnbär väldigt med utlöpare?
Taggiga rosor - vad sägs om det? Härdiga gammaldags sorter med vackra väldoftande blommor istället för ruskiga Berberis eller Sibirisk ärtväxt?
Jo, björnbär sprider sig ganska extremt (i alla fall våra gamla plantor), flera meter hit och dit om man inte håller efter dem. Vi tog ju över en gammal vanskött trädgård förra året - om någon minns

- och jag trodde lyckligt att det var en rosenträdgård (mm ingen rosexpert direkt m a o

). Rosor överallt!!

Några märkliga klätterrosor tycktes det också vara eftersom de likt törnrosas snår intagit hela trädgården. Åhh, så vackert det skulle bli senare under säsongen (detta var i februari-mars)!!

Säkert, fantiserade jag, var en del av alla många buskar också riktigt gamla (huset är gammalt), kanske rentav sällsynta lokala skönheter? Åh, vilken glädje!
Jaa,

så var det ju ett hiskeligt björnbärssnår alltihop då, framkom det när grannen stolt visade mig sin farfars gamla björnbärsbuskar som gav så riklig skörd!
Vi har haft och kommer att ha mycket jobb med att rensa bort mina drömmars "rosenträdgård"!
Håller nog egentligen med Kakaduan här och kallar åter mitt förslag om björnbär, i alla fall om huset ligger i närheten av där du ska ha intrångsskyddet.
Rosor! Benhårt! Där lägger jag min röst!