doktorn
Hej!

Jag har problem med att en massa löst folk springer genom min trädgård. Har funderat på att sätta upp humle som en mur runt ena hörnan. Har någon ett annat och billigare förslag. blink.gif
MoniqueÖ
CITAT (doktorn @ 20-03-2004, 21:45)
Hej!

Jag har problem med att en massa löst folk springer genom min trädgård. Har funderat på att sätta upp humle som en mur runt ena hörnan. Har någon ett annat och billigare förslag. blink.gif

Berberis och nypon är taggigare...Eller låna in en större vakthund kanske?

/MoniqueÖ
Blomstertanten
Taggtråd kanske ? tongue.gif
Sylvia
Elstängsel + rörelsedetektor som tänder en kraftig lampa?
Ti bee
Björnbär är mitt tips!! Svårt att ta sig runt på dagen i nyktert tillstånd t o m för den som känner trädgården. De slingrar och kastar sig överallt (björnbären alltså) och är ruskigt !! taggiga!!
(men själva ska vi gräva upp alltihop, vill du ha buskar så PM:a mig tongue.gif )
Gräverskan
Rörelsestyrd belysning och ett vanligt staket hjälper nog de flesta att inse att de är på fel plats. Allt taggigt och snårigt tar tid att växa till sig, och när det väl har gjort det, så får man besvär av det själv. Om du inte gillar staket, så kan du kanske plantera en häck innanför, så du slipper se staketet. huh.gif
*Felix matte*
Hej!

Jag har problem med att en massa löst folk springer genom min trädgård.

Hej! Ursäkta en okunnig
...vad är löst folk wink.gif

har aldrig hör det uttrycket
Hans i Mälardalen
Du kan kanske stapla upp en liten mur med fina stenar, det brukar smälta in bra i trädgården. smile.gif

MvH
Sylvia
CITAT (Felix matte @ 21-03-2004, 09:52)
Hej! Ursäkta en okunnig
...vad är löst folk wink.gif

Vanlig uttryck här i Västsverige om bostadslösa, alkisar e.d.
*Felix matte*
CITAT (Sylvia @ 21-03-2004, 10:34)
CITAT (Felix matte @ 21-03-2004, 09:52)
Hej! Ursäkta en okunnig
...vad är    löst folk wink.gif

Vanlig uttryck här i Västsverige om bostadslösa, alkisar e.d.

Tack Sylvia!
Häruppe säger man "lodisar"
Posse
Utrycket "löst" folk kanske är en variant/förändring av det gamla uttrycket 'lösdrivare'.

Vad som behövs för att stoppa trafiken över tomten beror väl s.a.s på hur stort "trycket" är. Ibland händer det att människor inte ens inser att att de "inkräktar" på en privat tomt om markering helt saknas vid tomtgränsen. Isåfall kan det väl räcka med ett mycket enkelt litet staket eller en liten låg ofarlig häck som en markering.

Är intrånget av offensiv art behövs nog ett stadig, taggig häck eller ett järnstaket med spetsiga stolpar.
Kakaduan
Vill bara varna lite...

Kanske är det olika i olika kommuner, men i Huddinge där jag bor, får man inte sätta upp något som kan skada tex vilda djur. Taggtråd och liknande som kan skada rådjur som hoppar över är strikt förbjudet och inte alls trevligt. Spetsiga pålar som någon (som kanske skojar?) föreslår är lika illa. Man kan alltså åka dit på det. Vill bara varna.

Tror också att taggiga buskar och staket bra, men sprider sig inte Björnbär väldigt med utlöpare?

Taggiga rosor - vad sägs om det? Härdiga gammaldags sorter med vackra väldoftande blommor istället för ruskiga Berberis eller Sibirisk ärtväxt?

Stackars dig, det måste vara hemskt att ha folk, särskilt av den sorten, i trädgården!

Kakaduan
Posse
CITAT (Kakaduan @ 21-03-2004, 15:01)
Taggiga rosor - vad sägs om det? Härdiga gammaldags sorter med vackra väldoftande blommor istället för ruskiga Berberis eller Sibirisk ärtväxt?

Kolla in taggarna, riktiga klätterklor. Är man för närgången så är man fast...
Ti bee
CITAT (Kakaduan @ 21-03-2004, 15:01)
Tror också att taggiga buskar och staket bra, men sprider sig inte Björnbär väldigt med utlöpare?

Jo, björnbär sprider sig ganska extremt (i alla fall våra gamla plantor), flera meter hit och dit om man inte håller efter dem. Vi tog ju över en gammal vanskött trädgård förra året - om någon minns rolleyes.gif - och jag trodde lyckligt att det var en rosenträdgård (mm ingen rosexpert direkt m a o laugh.gif ). Rosor överallt!! wub.gif Några märkliga klätterrosor tycktes det också vara eftersom de likt törnrosas snår intagit hela trädgården. Åhh, så vackert det skulle bli senare under säsongen (detta var i februari-mars)!! wub.gif smile.gif Säkert, fantiserade jag, var en del av alla många buskar också riktigt gamla (huset är gammalt), kanske rentav sällsynta lokala skönheter? Åh, vilken glädje! biggrin.gif
Jaa, laugh.gif så var det ju ett hiskeligt björnbärssnår alltihop då, framkom det när grannen stolt visade mig sin farfars gamla björnbärsbuskar som gav så riklig skörd! tongue.gif
Vi har haft och kommer att ha mycket jobb med att rensa bort mina drömmars "rosenträdgård"!
Håller nog egentligen med Kakaduan här och kallar åter mitt förslag om björnbär, i alla fall om huset ligger i närheten av där du ska ha intrångsskyddet.

Rosor! Benhårt! Där lägger jag min röst! smile.gif
Petra H-G
Hej!

Det låter inte kul och måste kännas obehagligt med en massa påverkade människor, undrar var och hur din trädgård ser ut? Låter som om den ligger nära allmän plats eller att du har någon i närheten som inbjuder dessa så att de passerar.
Ta kontakt med närpolis el stationen ang. problemet, de brukar ha bra koll på vilka som rör sig i ett område och kanske det räcker med att de åker förbi under ett tag så de flyttar sig.
Har en rosbuske i vår trädgård med taggiga grenar, ludna av taggar, små som fastnar överallt och det kliar något fasligt. Växer så att det knakar och blir full av blommor.

Hoppas det löser sig med problemet!!!
Bettson
Har en olaglig variant.
På ett tidigare ställe jag bodde hade jag samma problem. Det mest obehagliga var när de satte sig att göra sin behov på hemvägen.

Hundskit är en sak men människoskit.....urk!

Samlade taggiga tallkottar. Tog en slangbella och övade prickskytte. Satte mig att vakta tills de drog ner brallorna och sedan pang.

De visste att de blev träffade men inte av vad. Skulle de messa med mig så var de tvugna att erkänna vad de själva gjort. Problemen upphörde ganska
omgående.

Inget att egentligen rekommendera, men vad gör man när man nästan är desperat.
QMatrix
Jag säger bara brännässlor.det är bara att lägga ner några revor och vattna.Det går ingen igenom och gör dom det så lär dom aldrig glömma det wacko.gif Sen kan du koka nässelsoppa på våren tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon