johthu
Vi har fått något "ogräs" som har spridit sig från utkanten av gräsmattan inåt. Jag har försökt att rycka upp ogräset men det sitter ganska hårt förankrat. Än så länge har det inte kommit några blommor eller andra utmärkande saker så jag har inte lyckats finna växten på nätet.

Bild 1 är bild från gräsmattan
Bild 2 är precis utanför gräsmattan där det växer utan hämningar

Tacksam för all hjälp jag kan få.
KRT
Vet inte vad det är, men det har gula blommor, liknar en smörblomma ganska mycket. Har tyvärr mängder av det och det växer som du själv skriver ohämmat. Tyvärr vet jag inte vad det är, så jag kommer följa tråden noga smile.gif
johthu
Stämmer med gula blommor, de slog ut idag. Nu har man mer att gå efter, ska söka vidare på nätet.
Bassam
Hej

Den ser ut lika med smörblomma.

Obs

Nästan alla ogräs försvinner om man klippa gräs bra och gödsla bra med lite kalk, för att stärka gräs kroppen. och det är bra om man kan ta borta dem innan de ger frön.

H.Bassam
KRT
CITAT (Bassam @ 01-06-2012, 02:39) *
Hej

Den ser ut lika med smörblomma.

Det är INTE smörblomma, ser inte ens ut som det bortsett från blommans form och färg.
Gossen Ruda
Jag kommer att tänka på Geum, nejlikrot.
johthu
Nejlikrot är väldigt lik på de bilder jag sett på nätet. Jag ska kolla mina växter hemma ikväll och ger besked senare.

Tack alla för era idéer.
KRT
Det är absolut Gul nejlikrot... Kunde det iaf inte varit en röd eller dubbel om den nu envisas med att invadera trädgården *suck*

Tack för förslaget Ruda!
Chamomille
Varför har du så mycket emot att det växer annat än just gräs i din gräsmatta? Bara en liten undran smile.gif Jag älskar mina tusenskönor, veronikor, maskrosor, gullvivor mm.
KRT
CITAT (Chamomille @ 01-06-2012, 10:05) *
Varför har du så mycket emot att det växer annat än just gräs i din gräsmatta? Bara en liten undran smile.gif Jag älskar mina tusenskönor, veronikor, maskrosor, gullvivor mm.

För det första är det ju upp till var och en hur man vill ha sin gräsmatta, och inget vi behöver diskutera nu.
Problemet med nejlikroten är att den inte växer i min gräsmatta. Den växer överallt och tar över i alla rabatter. Det kväver växter jag vill ha, eftersom det växer enormt fort, blir ca 50 cm höga, täta och är svårt att dra upp... Om jag inte konstant drog upp varje planta jag såg skulle jag på en sommar ENDAST ha nejlikrot i min trädgård.
Hade den växt i gräsmattan hade jag inte brytt mig, det är ju bara att klippa så stör den inte.
Eva i Västerås
Det är olika vad som är ogräs.
Jag har eländigt mycket kirskål vid vår nyköpta stuga. Det är ett nytt ogräs för mig. Jag har aldrig haft några problem med det förut.
Inen knölklocka, peppar - peppar!

Men min syster är jätteglad att dom fått bort tillräckligt med parksallad för att kirskålen ska börja synas!
(Dessutom har det dykt upp krolliljor och en massa annat roligt hos dom.)

Allt jag fått från min systers torp renspolas och pedantrensas, för att vara säker på att inte få med någon rotbit av parksallad.
johthu
CITAT (Chamomille @ 01-06-2012, 10:05) *

För att det är intressant att veta vad det är som växer för att tidigt kunna "bekämpa" om det finns risk att det sprider sig vidare där det definitivt inte ska vara. Att det växer lite olika saker i en gräsmatta har jag inget emot, inget jag heller påstått.

CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2012, 09:08) *
Jag kommer att tänka på Geum, nejlikrot.

Stämmer, Gul Nejlikrot.
Tack Ruda.
HelénE
Det är helt klart vild nejlikerot (finns trädgårdsvarianter oranga också, sprider sig inte lika mycket).

Jag har också massor av den här och där på tomten. När de blommat ut får de fröbollar som mycket lätt fastnar i djurpälsar, är son krokar på dem och eftersom jag har hund o katt så avskyr jag dessa då de trasslar in sig i pälsen.

De är ganska lätta att få uupp från marken om den inte är för hård.
När jag inte har tid att rycka upp dem så brukar jag knipsa av dem så de inte går i blom...eller ta bort blommorna om de gått i blom så de inte går i frö i vart fall.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon