jaj-51
En bild säger väl det mesta?
Fem Kg för 50kr, släta och lätta att skriva på.
Chamomille
CITAT (jaj-51 @ 01-06-2012, 08:58) *
En bild säger väl det mesta?
Fem Kg för 50kr, släta och lätta att skriva på.

tummenupp.gif
Rosrup
Dom där är bra till mycket smile.gif
Fungerar även utmärkt för att tvinga ner grenar och göra avlöpare av.
Samt röra färg med.
Ha som distanser.
Har man tid och ork kan man säkert lägga dom som golv med tongue.gif
Ida_Sävast
Lysande! Ska förbi Tema redan idag så ett packe stickor kommer hem med mig!

yes.gif
GudrunS
Ja, jag har också upptäckt dem! Marknadsförs som tändved men är mer användbara till allt möjligt annat. Påsen innehåller ca 500 st 25 cm långa platta pinnar. Använd hela eller klipp i två delar. Rekommenderas!
Rosrup
Förvånansvärt plana och släta med.
Antar att detta är en produkt som kommer att försvinna ur sortimenett då de inte platsar in bland deras övriga skräp.
Jordgubbe
Kan vara värt att kolla upp nästa gång man har vägarna förbi. Om man gör små hål med jämna mellanrum längs sidorna så går de att använda för att sticka ned och kolla fuktigheten i krukor.

Jag såg en sådan fuktmätare (i plast) i en video men kändes onödigt att köpa då det var så lätt att tillverka själv.
RitRat
Perfekta pinnar, tack för tipset!!!!!!!!!!!!!!!!

CITAT (Jordgubbe @ 02-06-2012, 21:24) *
Om man gör små hål med jämna mellanrum längs sidorna så går de att använda för att sticka ned och kolla fuktigheten i krukor.

Men jordgubbe, hur menar du nu? Hur kan hål i sidorna mäta fuktighet?

Vad är det för artikelnummer på Biltema? Jag hittar inte på deras hemsida.
"Tändved" gav någon slags klossar bara.
hattstugan

Har använt sådana i ett par år för mmärkning! Men de klarar bara 2 vintrar ute1 Sen är de slut om man inte målar dem först!

Tapio
CITAT (RitRat @ 02-06-2012, 21:47) *
Vad är det för artikelnummer på Biltema? Jag hittar inte på deras hemsida.
"Tändved" gav någon slags klossar bara.

halaj!

tipstack till TS!

//T
RitRat
Tackar, Peztis!
jaj-51
CITAT (hattstugan @ 02-06-2012, 22:21) *
Har använt sådana i ett par år för mmärkning! Men de klarar bara 2 vintrar ute1 Sen är de slut om man inte målar dem först!

Ja så är det, i mitt växthus var delen som fans i jord borta på knappt ett år.

Livslängden bör ökar om de får stå och dra i träolja hoppas jag ...
(samma träolja som används till utemöblerna).
Rosrup
Har själv ett låda tungspatlar att skriva på till grönsakslandet.
Fanns här när vi köpte huset smile.gif
Texten från tusch försvinner dock rätt fort och antar att det är samma på alla träpinnar.
Jordgubbe
CITAT (RitRat @ 02-06-2012, 21:47) *
Perfekta pinnar, tack för tipset!!!!!!!!!!!!!!!!
Men jordgubbe, hur menar du nu? Hur kan hål i sidorna mäta fuktighet?

13:21 in i följande video. Bevattningspinne
jaj-51
Kul tips att kolla fuktigheten.
Kanske denna pryl för 30kr är roligare?
http://www.ebay.co.uk/itm/270815031691?ssP...984.m1952.l2649
malcolm
På Bauhaus kan man köpa "plattjärn" av aluminium i metervara och kapa till i lagoma längder, inte det billigaste sättet kanske men i gengäld håller de för evigt.
Peztis
Eller det gamla hederliga kasserade persiennerna...
Men de där trästickorna var ju ett väldigt bra tips. Kan man säkert använda till mycket roliga saker också! biggrin.gif
RitRat
CITAT (Rosrup @ 03-06-2012, 00:41) *
Texten från tusch försvinner dock rätt fort och antar att det är samma på alla träpinnar.

Blyertspenna håller bäst på träpinnar.
Kryddan03
CITAT (RitRat @ 04-06-2012, 20:44) *

Även på de där plastpinnarna som är avsedda som märkstickor. Jag har sådana som är flera år gamla men ändå har texten från blyertspenna kvar. Ändå är det lätt att ändra med ett suddgummi (på plaststickorna i alla fall). smile.gif
renate
Jag har träpinnar,visserligen håller blyerts bra,men själva pinnarna blir mörk efter en tid och allt är oläsligt.Jag tycker de är odugligt för utomhus eller växthus.De var egentligen tänkt att röra om färg med.Jag använder persienner eller köpta stickor i plast.
Red Top
CITAT (Rosrup @ 03-06-2012, 00:41) *
Har själv ett låda tungspatlar att skriva på till grönsakslandet.
Fanns här när vi köpte huset smile.gif

CITAT (RitRat @ 04-06-2012, 20:44) *

Har använt "gubbdagisets" träpinnarna i några år. Jag skriver med multimarker medium, eftersom jag inte har örnblick längre och vill kunna se vad det står utan att lyfta upp pinnen eller gå ner på knä. [attachment=70426:giggle__2_.gif]Den texten försvinner inte. Pinnen förmultnar först. Prövade först med blyerts, av gammal vana, men tyckte det var jobbigt, fast jag använde snickarpenna.

Det går bra med "fryspenna" också.
------------------------------------------
Jag tänkte pröva att impregnera pinnarna med rapsolja i år. Vill inte gärna använda träolja, som man inte vet vad den innehåller, på saker som ska ner i jorden.

När man gör gärdsgårdar, bränner man ju spetsen på stören, som ska ner i jorden. Det kanske skulle fungera på pinnarna också? Fast att de är tänkta som tändved.[attachment=70427:thgruebelgirl.gif]
jaj-51
Träolja inehåller Lacknafta (avdunstar) och linolja (kokt).
Blir mest för "pengarna" om man blandar själv.
Robbanp
Pinnarna är gjorda i bok, lite ironiskt eftersom det är ett av de svåraste träslagen (i alla fall av de inhemska) att få fyr på. Användningsområdet tändved är de alltså värdelösa inom. Även rötbeständigheten är väldigt låg på bok. Dess främsta egenskap är att det inte avger någon smak (därför görs glasspinnar av bok) så man skulle kunna hitta användningsområden i köket också. Jag "upptäckte" dem i höstas och första påsen är snart tom, det finns otaliga sätt att använda dem. De är tveklöst det mest prisvärda man kan hitta på Biltema och då finns det faktiskt en hel del riktigt bra saker där, det gäller bara att kunna urskilja dem bland allt skräpet men så är det ju överallt.

Angående blyerts anses det arkivbeständigt så det är ett av de varaktigaste materialen att skriva med.
Peztis
Hörde en liten anekodot om det där med beständiga pennor.

NASA la ut massor med pengar och år för att ta fram en penna som skulle fungera att skriva med i rymden - ryssarna tog med sig en blyertspenna...

Läste precis att det där visst är en sanning med modifikation - men roligtt är det i alla fall. biggrin.gif
jaj-51
CITAT (Peztis @ 05-06-2012, 19:16) *
Hörde en liten anekodot om det där med beständiga pennor.

NASA la ut massor med pengar och år för att ta fram en penna som skulle fungera att skriva med i rymden - ryssarna tog med sig en blyertspenna...

Läste precis att det där visst är en sanning med modifikation - men roligtt är det i alla fall. biggrin.gif

Nasas kulspetspena går att skriva med under vatten också ...
kerstin z5-6
Blyerts på plast håller bäst .. biltemas är fina o billiga men borta fort här
jaj-51
Överskotts energi och det blev så här
Stickan har fåt dra i en burk med träolja några timmar och torkat.
Vanligt paper i laserskrivaren utskriften fast målat med oljebets (fönster färg).
Vet inget om livslängden men hoppas det håller ett bra tag.
Suz
CITAT (jaj-51 @ 05-06-2012, 21:05) *
Överskotts energi och det blev så här
Stickan har fåt dra i en burk med träolja några timmar och torkat.
Vanligt paper i laserskrivaren utskriften fast målat med oljebets (fönster färg).
Vet inget om livslängden men hoppas det håller ett bra tag.

Ser ut som mina fast jag har printat texten i vinyl och satt fast.
Får se hur länge de håller!
Ska göra en annan variant senare.

[attachment=70531:Skyltar.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon