margret
Gomorron!

På rundan i trädgården kom jag till kungsängsliljan
första året jag haft denna söta blomma, nu undrar jag
om man kan öppna kapsel och spara på fröerna, men hur
gär man?
Red Top
Vänta tills kapslarna mognat ordentligt och börjat torka. Sedan är det lätt att skaka ut fröerna. Håll koll, så att inte liljebaggarna knaprar i sig dem. smile.gif De verkar gilla de svällande frökapslarna.

Ooops! Såg inte förrän nu att du tydligen knipsat av fröställningen. Då lär det inte bli några bra fröer. Men du kan ju försöka låta frökapseln torka lite och sedan försöka pillra ut fröerna.
Åsa, mälardalen zon 2
Om fröerna är mogna mår de bäst att strösslas ut där man vill ha dem de måste gå igenom en vinter för att gro.
Red Top
CITAT (margret @ 01-06-2012, 10:20 via PM)
Tack för ditt svar. Jag är alldeles ny när det gäller skriva i forum.
Försökte svara, men hur gör man med detta nu? Det är ju roligt följa en tård som startats. AJ såg jag varit fel ute som knipsade borde frökapseln från blomman. Nu har jag dem i ett kuvert jämte mej på skrivbordet. Får låta dem torka som du sa och sedan skaka ur, bevara i kuvertet kanske, på lämplig plats torrt, svalt, utan ljus eller?

Vore roligt ta vara på det man har!

När det gäller frökapslar på Fritillaria, Klockliljor, så har de en lång mognadsperiod. Kungsängsliljans frökapslar brukar vara mogna tidigast i juli. Andra sorter ännu senare. De sväller hela tiden när fröerna mognar, för att så småningom se ut som på bilden. Jag har tyvärr inte någon bild på just Kungsänglilja, även om jag har sådana i trädgården. Alla frökapslar på Fritillaria liknar varandra.Den här bilden på en frökapsel på Krollilja är tagen i början av september. Den kommer snart att vara mogen och spricka upp i åsarna.(Se rödmarkeringen på bilden)

[attachment=70381:b_035___Kopia.JPG]

När fröerna mognat, sprids de så småningom för vinden, men du kan förekomma genom att strö ut dem direkt där du vill ha dem. Resultatet blir bäst om du sår dem direkt utomhus, så gror de till våren.

Såg nu att Åsa redan sagt det. smile.gif

Det kan ta några år innan det blir blommor, för löken måste utvecklas innan den blir könsmogen och visar en blomma, som kan befruktas.
margret
CITAT (Red Top @ 01-06-2012, 11:35) *
När det gäller frökapslar på Fritillaria, Klockliljor, så har de en lång mognadsperiod. Kungsängsliljans frökapslar brukar vara mogna tidigast i juli. Andra sorter ännu senare. De sväller hela tiden när fröerna mognar, för att så småningom se ut som på bilden. Jag har tyvärr inte någon bild på just Kungsänglilja, även om jag har sådana i trädgården. Alla frökapslar på Fritillaria liknar varandra.Den här bilden på en frökapsel på Krollilja är tagen i början av september. Den kommer snart att vara mogen och spricka upp i åsarna.(Se rödmarkeringen på bilden)

[attachment=70381:b_035___Kopia.JPG]

När fröerna mognat, sprids de så småningom för vinden, men du kan förekomma genom att strö ut dem direkt där du vill ha dem. Resultatet blir bäst om du sår dem direkt utomhus, så gror de till våren.

Såg nu att Åsa redan sagt det. smile.gif

Det kan ta några år innan det blir blommor, för löken måste utvecklas innan den blir könsmogen och visar en blomma, som kan befruktas.

många tack för inläggen om att ta vara på fröer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon