Samantha
01-06-2012, 14:44
Hej
Har en fråga, har aldrig tidigare försökt mig på odling men köpte persilja fröer.
Bifogar bild på hur det ser ut i dagsläget, planterade dom väldigt tätt ser jag men vad ska jag göra nu?
Ska jag ta ut dom och sätta ner i rabatten eller låta dom stå inne fast i en större kruka kanske?
Alla tips tas tacksamt emot.
http://s1243.photobucket.com/albums/gg552/...ew¤t=bild-1.jpg
Inte heller nån expert men sådär brukar persilja inte se ut när den är sådd utomhus

Skulle tro den stått för varmt helt enkelt.
Jag hade satt ut den och samtidigt petat ner lite fler frö om där är plats.
*Stintan*
01-06-2012, 15:00
Det går inte att se bilden. Avhärda persiljan några dagar och sen kan du plantera ut den. Du kan ju dela den om det är väldigt många plantor i krukan men det hade varit bra med bild för att säga säkert.
Samantha
01-06-2012, 15:05
Den har stått inne, tänkte att det nog gick lika bra
Ska jag sätta ut den i byttan menar du?
http://s1243.photobucket.com/albums/gg552/...%A4t=bild-1.jpgOm du trycker på länken ovan så borde du se bilden
Tack för svaren
evelina
01-06-2012, 15:21
Du ska ta ut den och sedan ta in den i några dagar det kallas att man avhärdar den ( vänja den vid ute miljön ). Plantera den sedan i ett land eller större kruka. Jag sår alltid på friland. Vi är alla barn i början.
Samantha
01-06-2012, 15:29
Tusen tack ska göra det.
Har kvar fröer så dom kan jag stoppa ner i rabatten ute.
Hoppas det blir något utav det:)
Det blir det men det lär bli bättre persilja av dom frilandsådda fröna

Vill du tvunget ha persilja just nu så köp en kruka i affären, klipp av det du ska ha samt plantera ut resten.
Helt plötsligt bara sådär har du 3 experiment att följa

For our American friends: Dont use deepfrozen parsley for this experiment.
malcolm
01-06-2012, 18:56
Den länk du bifogade i deitt första inlägg fungerade inte för mig Samatha. Jag har ingen större erfarenhet av att odla persilja men i min första lägenhet med balkong (-79) satte jag persiljefrön i en balkonglåda men det hände ingenting, glömde bort den och den blev hängande på balkongräcket hela sommaren och hela vintern. Sommeren därpå var den doch smockfull av persilja till min förvåning, glad blöev jag över den oförutsatta skörden så jag frös ner och hade för lång tid framöver. Har inte fått någon förklaring på fenomenet och jag har aldrig odlat persilja igen.
kerstinbern
01-06-2012, 19:15
kerstinh
01-06-2012, 19:40
Jag brukar ha självsådd persilja i kruka i köket. Den är lite ranglig i början, men jag brukar klippa av den längst ner, så kommer det nya skott som är lite kraftigare. På en lite äldre planta (framåt mitten av sommaren) klipper jag ner hela plantan, men nu i början skulle jag ta några stjälkar och låta de andra vara tills det har kommit nytt.
Jag skulle ta det du har, plantera några i en kruka inne, några i rabatten och så några fler ute så har du, som någon annan sa, lite olika saker att följa och se vad som funkar bäst för dig. :-)
Samantha
30-06-2012, 12:10
Tack för alla råd.
Min persilja är nu jätte stor och smakar ljuvligt.
Det jag undrar nu är hur ska jag gå vidare. Om jag plockar alla blad växer det nya då eller ska jag bara ta saxen och klippa av allt nån cm från jorden?
Varje liten planta har väl flera kvistar? Låt i alla fall det finnas kvar en kvist så kommer det hela tiden nytt. Och så kommer den åter nästa år och då bildas blommor och på det frön.
Tips, häll ut lite fler persiljefrön i höst så har du nästa och året därpå med. Låt gärna fröställningarna stå kvar så kommer du att bli självförsörjande.
Glömde skriva att persiljan är tvåårig.
Plantorna hade blivit kraftigare från början om du hade haft stark extra belysning över dem. Nu blev de väldigt ljusa, långa och rangliga.
Om du för-sår andra växter nästa vår, kan du ju tänka på det. Det räcker med en skrivbordslampa med lysrör, ca 15-20 cm över sådden, 12-15 timmar per dygn. Timer är bra att ha. Sen finns det ju speciella växtlampor också, det är en hel vetenskap. Men en nybörjare klarar sig med lysrör.
Persilja tror jag att du sår ute nästa gång :-)))
Lycka till med odlingarna. Det tar många år att få rutin, man lär sig bra av sina misstag!
Ett tips till jag sår den ute på hösten så kommer den fint på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.