BaraBlåBlommor
01-06-2012, 17:32
Hej!
Jag håller på att avhärda blomman för dagen och bönor och broccoli och..., ut några timmar på dan , in på natten, ut..., in..., när jag kommer på att det jag i själva verket gör är att härda mina i rumstemperatur bortklemade mesproppar till plantor genom att utsätta dom för tuffare och tuffare förhållanden, snarare än att avhärda dem!
Har jag inte rätt?!
Piccante
01-06-2012, 18:26
den processen att göra dom mer o mer tåliga kallas för att avhärda
Eva 33c
01-06-2012, 18:35
Det är helt riktigt att säga att man avhärdar växter. Men visst är det ett konstigt ord? Finns det nån som vet varför vi säger "avhärda" när man kan tycka att "härda" är mer logiskt? Det har diskuterats förut på forumet men jag tror inte man kom fram till nån förklaraing då. Fast jag har ett svagt minne av att jag hört det förklaras en gång, om jag nu inte drömt det....
kerstin z5-6
05-06-2012, 19:54
papperskassar fungerar fint..

skugga och frostduk gör allt lite lättare:)
Ja nog borde det heta härda eller vänja vid.
Uv ljuset från solen som tar några dagar för växterna att uthärda ...
kerstin z5-6
05-06-2012, 21:04
mja.. avhärda betyder ju härda av / vänja av med.. från det sköna liviet utan vind, regn o blåst- så det är ok med mej
http://sv.wikipedia.orgVanligast är nog att göra vatten "mjukare" En smed tänker på en härdad järnbit och vi odlare har vår mening om vad avhärda är.
Ja nog är "skrå" språk kul och lite udda
hattstugan
05-06-2012, 22:43
Avhärsar nästan inget alls! Här sälls det ut och därmed jämt! Skulle det bli för kallt innan jag hinner i säng så lägger jag över ett lager fiberduk inget fjäsk här inte! Har gått bra i 4 år!
Piccante
05-06-2012, 23:14
Har testat de flesta varianter, sått inne och avhärdat, sått ute i kallbänk och sått direkt på friland. Friland är lite vanskligt med värmekrävande växter som tex bönor som inte tål bakslag i temperatur. Bäst blir det nog dock att så i kallbänk och sedan plantera ut. De som kommer från innetemp och avhärdas kan ibland bli lite chockade när de sätts ut.
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2012, 06:50
Som jag förstår det från en artikel i natur och trädgård så kommer uttrycket avhärda när det gäller växter från ett tyskt uttryck för det är ju lite ologiskt avhärda låter ju som man gör växten mindre tålig.
octachoron
08-06-2012, 11:16
Växter som växer ute härdas på hösten och avhärdas på våren. Syftar på vinterförberedelserna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.