Kristina W
Hej.
Min novemberkaktus som blommat senast i december slokar nu rejält och jag vet inte vad jag skall göra med den.
Har planterat om den och håller den fuktig men den kommer inte igång.
Vad skall jag göra???

Kristina
spacepingo
Är ingen expert på novemberkaktusar men ska inte jorden torka ut emellanåt? Det låter jag mina göra, eller nja jag glömmer vattna men de verkar trivas med det.
batski
Jo jorden ska torka ut emellan. Hellre lite för lite än lite fät mycket vatten, förutom när de blommar, för då ska de inte vara torra.
teo
Novemberkaktus har ju ett slokande växtsätt efter 4-5 segment.
[attachment=70396:100_4040_s.jpg]
Ålgryte
Min novemberkaktus slokade i många år innan jag här på Odla lärde mig att den ska vara ute på sommaren ! thanks.gif
Så jag satte den i skuggan på balkongen. Då piggnade den till trots att den vare sig fick näring eller vattning förutom regnet...

När jag sent på hösten tog in den igen la jag på lite ny jord och satte den ljusare än tidigare.
Den blommade snart med mååånga blommor!

Den har inte koll på kalendern och blommar numera när den själv känner för det oavsett om det är november eller maj yes.gif

Nu är den tillbaka ute på balkongen och har nya knoppar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon