Garden bliss
Har köpt två krukor med pil. Det är ett tiotal pilspön i varje som har flätats till en tjusig pelare och bara överst har man låtit det bildas blad, ser ut som en trädkrona. Pelarna är ca 1 m höga. Hade tänkt plantera dem på sidorna om grusvägen som leder fram till vårt hus, men så läste jag att pilrötter kan bli ett elände.

Om jag planterar som jag tänkt kommer de att hamna 3-5 m (har inte riktigt bestämt mig) från husgrunden och 5-6 m från vår dagvattenledning. Kan det bli problem? Går det ändå att plantera, om man vidtar några särskilda åtgärder vid planteringen?
jaj-51
Hur stort tror du trädet kommer att bli?
Passar det med ett så stort träd där du tänker sätta det ? ....

Det fins mängder av trädgårdar där träden är förvuxna beroende på dålig planering från början.
Garden bliss
Jag hade inte tänkt att det skulle bli ett träd alls. Tänkte använda sekatören och hålla det i samma form och storlek som det har nu ... kanske låta kronan bli lite större bara. Kan det funka? Frågan är ju hur rötterna kommer att bete sig ...
Huggorm
Det kommer alltid finnas en balans mellan rotsystem och krona, är kronan lite kommer rötterna också vara små. Men frågan är vad för pil du har, är det en vitpil eller knäckepil så kommer den nog inte gå att hålla liten
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 02-06-2012, 21:38) *
Det kommer alltid finnas en balans mellan rotsystem och krona, är kronan lite kommer rötterna också vara små. Men frågan är vad för pil du har, är det en vitpil eller knäckepil så kommer den nog inte gå att hålla liten

Det finns väl ingen växt som växer så fort att man inte kan mekaniskt begränsa den!
jaj-51
CITAT (kerstinbern @ 03-06-2012, 07:15) *
Det finns väl ingen växt som växer så fort att man inte kan mekaniskt begränsa den!

håller med.
Men gäller det Kirskål ? ranting.gif
Huggorm
Nej, men skjuter den långa skott som man ständigt måste klippa ner så blir det helt enkelt inte bra. Att hålla ett storväxt och starkväxande träd litet genom beskärning är inte optimalt. Förhoppningsvis är det dock inte egentligen någon pil, utan något vide, kanske korgvide, och då funkar det lite bättre
Garden bliss
Jag ska kolla vilken sort det är och rapportera imorgon!
Garden bliss
Nu har jag kollat efter och det är en rödvide, salix alba x purpurea. Hittade en bild på hur mina två ser ut:
http://www.mineden.com/

Om ni söker på "salix" så hittar ni bilden.

Vad tror ni, vågar jag plantera den i marken? Hittar inte mycket information på nätet. Fattar inte riktigt kopplingen mellan vide och pil heller ... Salix alba = vitpil? Ä

Är det säkert förresten att rötterna håller sig små om man håller kronan liten? Jag har tänkt mig en krona på max 60 cm, är nog 40 idag.
*Stintan*
Rödvide är en buske, inget träd, som blir 1 - 2 meter hög. Du ska dessutom hålla din klippt så det är ingen som helst fara att röttena skulle dra iväg och förstöra din husgrund eller dagvattenledning. Glöm inte vattna, vattna , vattna för dom trivs bäst där det är fuktig mark.
Garden bliss
Det låter ju jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon