Full version: Kompostera i krukan
clarkbones
Hej!

Jag har ett antal tomatplantor (tiny tim) inomhus, vilka jag nu ansat på torra blad och kvistar. Eftersom jag bor trångt mitt i stan så har jag ingen kompost. Är det möjligt att finfördela de torra kvistarna och låt de förmultna i krukan för att på så sätt återföra det organiska materialet till jorden, eller kommer jag få en massa problem då?
Bassam
Hej

Du kan göra detta, men du måste vet först, varför blir grenar torra, är tomat står på kallt vädret eller om de inte får tillräkligt vatten.

H.Bassam
Rosrup
Man kan kompostera allting i princip överallt.
Nu är detta inget svar på din fråga och kanske inte ens att föredra i just kompostsammanhang men eftersom jag röker utan filter så är fimparna fullt komposterbara.
Bara på lite skoj så gjorde jag just så i en sån där eternitbalkonglåda jag hade i lägenheten jag bodde i förut.
Där var lite jord i botten från början, typ 2 cm eller så.
Sen tömde jag askfatet där under mer än 5 års tid,från sida till sida och krafsade över lite "kompostjord" emellanåt.
Den var mer eller mindre full med jord(kanske snarare snus) när den nyinflyttade tanten tyckte det var en idiotisk hobby jag hade tongue.gif
spacepingo
Jag brukar alltid låta tappade blad ligga kvar på jorden i krukan. Det som ibland händer är att bladen möglar. Då brukar jag ta bort dem men annars får de ligga och bli jord.
clarkbones
Tack, det låter ju som om det är görligt då. Jag testar!
RitRat
Du kan pilla ned de finfördelade växtdelarna i ytjorden.
Bara de inte har några sjukdomar förstås, som svampangrepp eller annat.
Varför har bladen och grenarna torkat, månne? Det brukar inte bli så på unga tomater....
Eva i Västerås
Just tomater ska tycka omm att man lägger dess egna blad som täcke på jorden. Men tomater tycker om allt färskt material, så du kan lägga dit blad från krukväxter, salladsrester osv. Det hjälper dessutom till att hålla fukten i krukan.
clarkbones
CITAT (RitRat @ 02-06-2012, 17:41) *
Du kan pilla ned de finfördelade växtdelarna i ytjorden.
Bara de inte har några sjukdomar förstås, som svampangrepp eller annat.
Varför har bladen och grenarna torkat, månne? Det brukar inte bli så på unga tomater....

Tomatplantorna är faktiskt gamla, jag planterade dem vårvintern 2011. Eftersom jag har rätt mycket ljus in i lägenheten så överlevde de vintern utan extrabelysning. Jag plockade t o m en tomat på nyårsafton. Den smakade dock väldigt lite. Sedan kunde jag börja skörda tomater i mars. Det är bara ett fåtal grenar som är torra, så det är inget stort problem. Det är nog bara åldern som tar ut sin rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon