Full version: bladlössbekämpning
kage
Jag har varit ute och lusat av mina rosor med såpa och vatten, är det någon som har något annat bra recept för detta ändamålet ??????
Åsa, mälardalen zon 2
Fingrarna tycker jag funkar bättre, bara att mosa de värsta luskolonierna för hand + lära sig känna igen lössens fiender så man skonar dem. Sprutar man måste man ofta fortsätta hela säsongen såpan tar ju även död på lössens fiender, mosar man för hand brukar man ofta bara behöva göra det i början av sommaren sedan tar nyckelpigelarver, blomflugelarver, gallmyggor, parasitflugor och liknande över bekämpningen och de är väldigt effektiva
Garden bliss
Jag har också upptäckt en massa bladlöss idag ... på rosorna. Blä, jag har en rabatt med 25 stycken ... hundratals bladlöss. Började tidigare i år än förra året. Jag håller med om att klämma ihjäl dem är det snabbaste/effektivaste sättet. Jag hade bladlöss på ett litet äppelträd förra året och där funkade det bra med en hård vattenslangsstråle för att skölja bort lössen. Men det funkar inte på mina veka rosor (Stanwell Perpetual).
mollys_matte
Jag kör med 1-1,5 liter vatten. Nånstans mellan 0,5-1 dl såpa och 1 msk t-röd.
Har en spruta från biltema jag använder och har även varit tvungen att spruta mitt plommon träd angry.gif
Sprutade ungefär 2-3 dagar i rad. Sen började nyckelpigorna dyka upp i trädgården så då förpassade jag alla jag kunde hitta till rosrabatten och nu är det inte en lus i sikte!
kage
Tack för tipsen . jag börja nog med klämtekniken , som tur är finns det inte löss på alla rosorna i den kommande häcken. Men hur är det igentligen med myrorna gillar de inte bladlöss för lite myror har jag i ena enden av rabatten, fast de måste man kanske också bekämpa ????
Garden bliss
Vi har också massor av myror (ett flertal stackar i närheten) men våra är rätt snälla. Om man spolar dem flera gånger om dagen i med rikligt med vatten i någon vecka så flyttar de snällt.
jaj-51
Såpvatten funkar bra men är det stora växter så blir det vattenslangen med ett munstycke som ger en bra stråle.

Lusen tivs inteoc försvinner när de blir genomblöta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon