Full version: Rhodedenron
evelina
Skulle vilja beskära min gamla rhodedenron, den är kal på vissa grenar. hur gör man??? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rhododendron brukar man oftast inte klippa så mycket men har den blivit för stor och spretig så går det att beskära den.

Rhododendron beskärs när värsta kylan är över på våren oftast en bra bit in i april (rhododendronsällskapet rekommenderar beskärning när björkarna börjar grönska så det är nog ingen brådska att börja klippa). När man beskär rhododendron så klipper man oftast intill en grenvinkel så att beskärningen syns så lite som möjligt.
Är växten frisk och i god tillväxt så kan de ofta tåla ganska hård beskärning men det bästa är ofta att dela upp beskärningen över 2-3år.

Enligt rododendronsällskapet ska sorter som ex. catawbiensehybrider och ´Cunninghams White´ t.o.m klara total nedkapning till halvdecimeters stubbar men själv skulle jag nog inte våga gå så hårt fram med sågen i en rhododendron.
Annelie
Jag hänger på här med en undran...

Jag har en perfekt plats i min trädgård där jag skulle vilja plantera en Rhodedendron, men det är lite begränsat i ytrymme och klarar inte en buske som får härja fritt. Men om jag förstått det hela rätt så är det alltså möjligt att "hålla igen" tillväxten av en Rhododendron med hjälp av beskärning? Jag hade för mig att den inte klarade av att beskäras och har därför avstått från att plantera just denna buske.

Om man beskär lite försiktigt över ett par år så går man inte misste om den vackra blomningen - är det rätt uppfattat? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Beskär man lite så brukar man ändå kunna få blomning annars så kan man välja speciella sorter ifall man har ont om plats, alla sorter blir inte jättestora det finns också sorter som blir mindre buskar.
Själv skulle jag nog hellre investera i någon mera lågvuxen rododendronsort som får plats på stället istället för att köpa en av de mer storvuxna sorterna och sedan försöka hålla den nere med beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon