Linnsan333
Hej! Min kära mormor var på besök och då gav hon mig några lökar att plantera. Vi fick Begonia cascade odorata och tigridia pavonia. Det jag undrar om dessa är: kan vi sätta lökarna nu(mormor sa att vi kunde det)? Var planterar vi dem bäst; i en kruka på balkongen eller i vår nya koloni? Är de fleråriga eller kommer de att dö ut efter sommaren? något annat vi ska tänka på om skötsel gällande dessa?
tacksam för hjälp smile.gif
RitRat
Först o främst; dessa växter har inte "lökar" utan "knölar." kanske en liten skitdetalj, men ändå.... ;-)

Plantera dem helst i stora krukor på balkongen. Begonior ska inte täckas med mycket jord, de kan ligga alldeles i jordytan. Gärna inomhus först, om det är kallt ute, så de kommer igång lättare. På balkongen får du kanske njuta av blommorna oftare än på kolonilotten, och ansa dem när det blir vissna blad o blommor. Då håller de sig fina länge.

På hösten när det blir kallt, börjar de vissna ned. Då ska du gräva upp knölarna, skölja dem, och förvara kallt och mörkt, kanske i kylen, om du har plats, i en papperspåse med torv.

http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/blommor/begonia.php

Tigridia pavonia har jag ingen erfaranhet om, prova att googla med påfågelslilja, som den heter på svenska.
niggle
Då undrar jag följande:
Jag har några begonior i köksfönstret. Hur gör man med dem när de har blivit överblommade, eller blommar de året om?
Jag lyckades få liv några gloxiniaknölar. Fullt med blek-gröna blad just nu. Om de blommar..... ja vad gör man med dem sedan? Ska de ha näring?
När vi ändå är inne i knöl-stadiet.
Jag köpte några freesia-knölar på Ö och B. Jag satte dem i en kruka för en månad sedan. Eftersom jorden fortfarande är svart , pillade jag lite i jorden och upptäckte att de skrumpna knölarna hade kalvat ut små trinda knölar som verkar vara fulla av liv.
Är det någon som har haft freesia någon gång?
RitRat
Hittade en artikel här på odla:
http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-ut...tra-din-begonia
Samma gäller begonior som vuxit inomhus. De börjar vissna på hösten, då är det dags för vintervila, enligt artikeln ovan.
Linnsan333
Tack för era svar om mina nya knölar wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon