CITAT (RitRat @ 02-06-2012, 22:23)

Det är ju en Nattens Drottning!!! eller Nattens Prinsessa eftersom den inte har 6-7 längsgående ribbor längs stammen... Lite svårt det där.
Det är nya grenar som håller på att växa ut. En så ung planta bildar inte blomknoppar. Du får nog vänta på dem ganska många år. Det mjuka "håret" förvandlas senare till taggar.
Vattna inte så mycket, du ska inte hålla jorden ständigt fuktig. Låt den torka ordentligt mellan varje vattning. Annars kan plantan ruttna.
Hej
Tack för svaret. Nu har dom börjat utveckla sig så mycket att man ser att det är ny rankor (är det så det heter?), som är på väg

Angående skötseln så har jag rätt bra koll enligt mig, har iaf läst en hel del om den på nätet, men all hjälp uppskattas såklart.
När det kommer till sorten, så är det enligt handlaren, en stor kaktushandlare i Värmland, en äkta nattens drottning (Selinicereus grandiflorus). Sände även ett mail och frågade, där det bedyrades att det var en nattens drottning.
Jag förutsätter att han har rätt. Det stämmer som du säger inte med antalet ribbor, min huvudstam har 5 st, och dom nya skotten 4 st. Kanske utvecklar den fler ribbor under tiden och visar sig vara en äkta?
Jag vet inte hur det är här med att skriva ut namn på affärer och så, men om någon kunnig här har koll på den butiken jag nämnde, så borde den kunna svara mig på om jag ska lita på handlarens ord?
Jag köpte den just får jag ville ha en Selinicereus grandiflorus, så lite besviken om jag blivit lurad.
mvh