pixieangel
Hej

Jag har fått möjlighet att gräba upp olika sorters cypresser, thujor och granar smile.gif

Så av var och en har jag dessa frågor.

a. Hur ser rotsystemet ut på respektive träd ? rakt ner eller breder det ut sig
b. Är där någon standard på hur mkt rötter man skall ha med ? Tex om thujan är 2 meter , är där en viss radie
av rötter jag skall se till att få med när jag gräver upp dem
c. Är de svåra att flytta så att de klarar sig ? Något speciellt jag skall tänka på ?

JÄTTESTORT tack på förhand smile.gif
Huggorm
De flesta thujor och granar har ganska grunda och utbredda rotsystem, om de inte står torrt och varit tvungna att söka sig neråt.

Jag vet inte hur tidsaspekten ser ut, men sommaren är egentligen fel tid att flytta träd på. Värmen och solen gör att de behöver mycket vatten, och det har de svårt att tillgodogöra sig innan de hunnit etablera sig på den nya växtplatsen. Det bästa är om du rotbeskär nu genom att sticka ner spaden i en ring runt trädet, då skapar det nya finrötter innanför ringen. Sedan bör du hämta träden i höst eller i vår direkt efter tjällossning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon