Whiskuchi
Jag satte upp en kameraholk i våras, först såg det ut så här

sedan blev det ett fluffigare bo när jag satte ut kattpäls och detta hände

småttingarna kläcktes

växte

, växte mer och nu i morse hade de flugit ut.

Jag hoppas på en till kull i holken, antingen av samma talgoxar eller av något annat, men frågan är om jag ska tömma holken? Det är ju en del bajs i den som synes. Å andra sidan tycker jag jämt man läser att holken ska tömmas på vårvintern?
Azur
Man tömmer holken för bomaterialet blir fullt med löss och loppor; man brukar tömma på vårvintern för då är det garanterat inga fågelungar i boet. Dvs du kan med fördel byta redan nu eftersom du vet att det inte bor någon i holken just nu.
Myosotis
Håller med, de får det ju lättare utan parasiter. Du kan lägga sågspån i holken.
Huggorm
Och passa på att rikta om kameran lite wink.gif
ängsvädd
Är verkligen sågspån bra? Risk för terpenångor? Till undulater brukar man ha al- eller bokspån för att slippa terpenerna och jag tror att det dammar mindre också.

Hmm, vet ej om det är så klokt att rensa holken nu. Det sinkar dem ju att hinna med en andra kull. Är dock osäker.
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 03-06-2012, 12:03) *
Och passa på att rikta om kameran lite wink.gif

Jag har riktat om den flera gånger, fåglarna knuffar till den när de ska ur holken thumbdown.gif
Nästa år blir det en bättre kamera och den ska fästas bättre än denna går (kameraholk från fröer.nu - rekommenderas INTE)
sparvuggla
Blåmes häckar inte i samma bo en gång till utan rensning.
Men du har talgoxar, jag rekommenderar att du rensar snarast ändå.
Som du säger det finns en hel del bajs och ohyra i boet och värmen på sommaren.
Whiskuchi
Nu är holken rensad och jag hade sett rätt i att det låg kvar ett okläckt ägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon