Boxer
Jag har två odlingslådor där jag ska fördela rädisa, sallad, dill, bönor, ärtor och vitlök.

En låda ska jag ha mer gödslad än den andra (obrunnen hästskit i botten för värme och senare hög näringshalt)

Hur hade ni fördelat dessa grönsaker?

Så här funderar jag...

låda 1 (rätt mager jord): bönor, rädisor, ärtor

låda 2 (gördlad jord): vitlök sallad och dill

Blir sallad och dill bra i den jorden?
Preussen
CITAT (Boxer @ 03-06-2012, 12:18) *
Jag har två odlingslådor där jag ska fördela rädisa, sallad, dill, bönor, ärtor och vitlök.

En låda ska jag ha mer gödslad än den andra (obrunnen hästskit i botten för värme och senare hög näringshalt)

Hur hade ni fördelat dessa grönsaker?

Så här funderar jag...

låda 1 (rätt mager jord): bönor, rädisor, ärtor

låda 2 (gördlad jord): vitlök sallad och dill

Blir sallad och dill bra i den jorden?

du har täkt rätt. men att sätta vitlök så här sent kan du nog låta bli om du vill skörda lök. vill du skörda blast blir det ok. sätt vitlök i okt-dec eller tidigt på säsongen.
Boxer
Tack för svar!

Ja jag inser att vitlöken är totalt fel i tid, men har kanske lite svårt för att låta bli.

Nu har jag precis fyllt en av lådorna med massor av "gosig" dynga och sedan förmodligen rätt näringsfattig plantjord (ca 30 cm lager), för 30:- säcken.

Och nu är jag sugen på att göra exakt samma sak med den andra lådan med. Hur kommer det att gå med salladen och dillen i den jorden tro?

Kan jag ha tunnare lager jord över dyngan? Hur skulle ni/du göra?
RitRat
Näringsfattig plantjord överst ger ganska magra skördar. Blanda med "Kogödsel" i påse. Den är till största delen torv och bara lite kogödsel, alternativt ko-urin. Proportionerna varierar mellan olika tillverkare.

Åtminstone rädisor har så små rötter att de aldrig når ned till över 30 cm.
Boxer
Det har du rätt i tummenupp.gif Jag vill bara inte göra om förra årets tabbe och gödsla dom FÖR mycket...fick bara blast då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon