Full version: Småaspar
Gåsis
Grannen avverkade några träd förra sommaren och nu har jag exakt 12 314 små aspar som kommer upp. Nu är de mellan 50-70 cm och jag vet inte alls vad i hela friden jag ska göra åt dem. Någon som har goda råd??? De kommer inte där jag kan klippa med gräsklipparen.

/Åsa
Huggorm
Sekatör funkar. Rögsåg fungerar naturligtvis också, men det brukar bli stubbar kvar då som är jobbiga att trampa på eftersom de syns dåligt i gräset. Hur som helst får du vänja dig, det det lär fortsätta komma upp småasp där
Gåsis
Hurra sad.gif 12 000 klipp med sekatör, bara i sommar. Det får bli röjsåg, vi går ändå inte där men dom kommer skymma all utsikt om vi inte gör något åt dem.

/Åsa
Gossen Ruda
Bussig granne du har. Jag hade låtit dem växa upp lite, ev toppat dem men låtit dem växa något år. Sen kapat av dem nära marken och borrat hål i stubben och pytsat i Roundup. Behöver inte göras i alla men lite utspritt. Annars har du ett evighetsarbete framför dig.
Gaerrent
Jag skule spara ett litet bestånd någonstans. Det finns väl knappast något träd i Sverige som är vackrare varken i lövsprickningen då aspen gärna blir aldeles bronsfärgad, eller på hösten då aspen guldgula blad lyser starkare än alla andra träd.

I övrigt får du som sagt klippa sekatör. Jag har liknande problem med ask som är mitt primära ogräs och som år efter år kommer upp i varje liten vrå.
varghem
klipper du dom kommer nya småskott upp.... min granne har en asp som ger mig tusentals småplantor varje år... enda sättet för att bli av med dom är gräva eller låta dom växa tills du har lagom stam att borra ner ecoplug i dom
Allekulla
Synd att din granne inte visste hur man gör, nu blir det tufft. Vi skalar alltid ett stycke runt hela aspen och låter den självdö. Är det riktigt stora aspar tar det ett par år, det går snabbare ju mindre de är.Då slipper man alla rotskotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon