emmsing75
På baksidan har vi "skogstomt", lite som en skogsglänta/woodland och där skulle jag vilja plantera en ros som kan smälta in och se lite naturlig ut. Vill helst att den inte ska bli alltför hög (max 1,5 m) men får gärna bli ganska bred. Vi bor i zon 3-4 men där den ska stå är halvskuggigt och ganska mager jord men den står ialla fall i lä. I anslutning finns också en rhododendron. Den får förstås gärna blomma så länge/mycket som möjligt och också lukta gott.

Stanwell perpetual eller rose de rescht har jag själv funderat på men har ingen erfarenhet av SP och RdR tänker jag kanske ser för "planterad ut" eftersom det ska se lite vilt och naturligt ut. Tacksam för tips på lämpliga rosor och åsikter om de jag själv nämnt.
Kajsa

Stanwell Perpetual är lite klen i grenarna men med åren blir den finare, kan remontera. Min växer inte optimalt, både stora träd runt om och lite magert.

Henry Hudson, Kanadarugosa blir 1.5 m och lika bred, alltid frisk, nypon och blommar tills frosten kommer.
En av mina favoritrosor. Klarar stora björkar bakom och fryser aldrig.

Titta i mina album Rugosa rosor samt Kanadarosor där finns en del som passar och blommar hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon