Jag är en total nybörjare som blivit med trädgård. Gräsmattan var vanvårdad och såg ut som en tjock gul kaka med inbakade kottar och det enda som verkade växa var maskrosor, kirskål, brännässlor och mossa -- eller ingenting alls. Den lokala handelsträdgården rekommenderade Stroller Kombi + och jag tänkte HA! det är ju perfekt, jag blir av med ogräset och får gräs istället...simsalabim liksom...
Jag TÄNKTE inte ens på hur mycket gift jag var på väg att ösa ut. Och så gjorde jag det. SEDAN läste jag trådarna här på odla och blev så deprimerad att jag inte ens haft lust att titta åt den nu ännu gulare (=döende) "gräsmattan". Vad har jag gjort?? Jag som hade tänkt odla lite grönsaker och bär, plantera vinbärsbuskar...och blommor...jag menar...nu har jag sabbat allt!!?? I tio år framåt?? Allt är bara giftigt. Allt som ska försöka växa upp kommer bli giftigt, rubbat, oätligt och fel. Jag ångrar mig något otroligt...hur kan de sälja sådant här utan att riktigt förklara konsekvenserna..."dödar allt tvåbladigt", läser jag här i trådarna...det är ju sjukt!
Finns det NÅGONTING man kan göra för att vrida tillbaka klockan? HUR länge verkar gifterna?
Hjälp!
Snälla, ta det lungt, du har inte "förgiftat" marken för 10 år framåt..... Det lär väl brytas ner hyfsat fort - iaf får man behandla flera gånger per säsong om man vill ha bestående resultat.
officinalis
03-06-2012, 19:21
Mecoprop (lite osäker om det är någon anmärkningsvärd skillnad på Mecoprop och Mecoprop-P dock.
CITAT
Breakdown of Chemical in Soil and Groundwater: The duration of mecoprop's residual activity in soil is about two months. Adsorption of mecoprop increases with an increase in organic matter in the soil. Unaged MCPP and its salt forms are very mobile in a variety of soils (6). Because of this high mobility, it may potentially leach into groundwater (45). However, in general, phenoxy herbicides such as MCPP are not sufficiently persistent to reach groundwater (45).
http://extoxnet.orst.edu/pips/mecoprop.htmCITAT