Jag är en total nybörjare som blivit med trädgård. Gräsmattan var vanvårdad och såg ut som en tjock gul kaka med inbakade kottar och det enda som verkade växa var maskrosor, kirskål, brännässlor och mossa -- eller ingenting alls. Den lokala handelsträdgården rekommenderade Stroller Kombi + och jag tänkte HA! det är ju perfekt, jag blir av med ogräset och får gräs istället...simsalabim liksom...
Jag TÄNKTE inte ens på hur mycket gift jag var på väg att ösa ut. Och så gjorde jag det. SEDAN läste jag trådarna här på odla och blev så deprimerad att jag inte ens haft lust att titta åt den nu ännu gulare (=döende) "gräsmattan". Vad har jag gjort?? Jag som hade tänkt odla lite grönsaker och bär, plantera vinbärsbuskar...och blommor...jag menar...nu har jag sabbat allt!!?? I tio år framåt?? Allt är bara giftigt. Allt som ska försöka växa upp kommer bli giftigt, rubbat, oätligt och fel. Jag ångrar mig något otroligt...hur kan de sälja sådant här utan att riktigt förklara konsekvenserna..."dödar allt tvåbladigt", läser jag här i trådarna...det är ju sjukt!
Finns det NÅGONTING man kan göra för att vrida tillbaka klockan? HUR länge verkar gifterna?
Hjälp!
Snälla, ta det lungt, du har inte "förgiftat" marken för 10 år framåt..... Det lär väl brytas ner hyfsat fort - iaf får man behandla flera gånger per säsong om man vill ha bestående resultat.
officinalis
03-06-2012, 19:21
Mecoprop (lite osäker om det är någon anmärkningsvärd skillnad på Mecoprop och Mecoprop-P dock.
CITAT
Breakdown of Chemical in Soil and Groundwater: The duration of mecoprop's residual activity in soil is about two months. Adsorption of mecoprop increases with an increase in organic matter in the soil. Unaged MCPP and its salt forms are very mobile in a variety of soils (6). Because of this high mobility, it may potentially leach into groundwater (45). However, in general, phenoxy herbicides such as MCPP are not sufficiently persistent to reach groundwater (45).
http://extoxnet.orst.edu/pips/mecoprop.htmCITAT
Due to its solubility and low affinity for soil, mecoprop-p can easily leach. However, the level of drinking water contamination falls below the level of concern for acute toxicity
http://toxipedia.org/display/toxipedia/Mecoprop-pCITAT
MCPA is mostly insoluble in water (EPA). It has a field half-life of 14 days to one month, and has a low affinity for soil
http://toxipedia.org/display/toxipedia/MCPAJärn (ll) sulfatheptahydrat hittade jag ingen information om.
Halar!
Men står det ingenting på påsen hur länge giftet verkar?
t.ex. Roundup som är ett gift det grälas om mycket här, bryts ner på nån vecka bara.
(förutsatt att man gjort rätt får jag tillägga).
//T
Jag har använt stroller kombi i 30 år tre ggr per säsong det är ett godkänt medel. Det innehåller järn som både människor och grisar äter som kosttillskott. Jag skulle gärna byta om det fanns ett alternativ men det gör det inte (ännu). Det bästa vore ju för övrigt om man angrep orsaken till mosstillväxten så behövde vi inte jobba med det.
Tack för svaren : ))
Tack allihop för era svar!
På Strollers produktblad står det att "Ämnet bedöms som nedbrytbart och ej bioackumulerande", men det står inget om hur länge denna procedur kan tänkas ta. Cilla här på forumet verkar ha försökt få ett svar om nedbrytningsprocessen direkt från Bayer, men jag kan inte hitta något svar från dem.
Om Mekoprop-P har en halveringstid på två månader och MCPA på tio DAGAR (läser jag nu) - inte ÅR som jag fått för mig - borde jag väl kunna sova lugnt om nätterna, även om jag fortfarande ångrar mig. Det hela känns som ett onödigt hårt och brett slag mot en trädgård i nytändning så det blir ingen Stroller i fortsättningen.
Jag använde en spridare och följde instruktionerna, vissa missöden till trots (det ena hjulet på spridar-eländet vek sig genast så att kornen bara raaannnn ut i högar - som jag sen sopade upp med händerna och försökte sprida lika glest som jag sett spridaren göra).
Jag har dragit mig för kompostering efter att ha läst typ "idag hittade jag tio ormar i komposten", vilket inte direkt lockar en människa med extrem ormfobi. Men nu får jag bara bita ihop och ta itu med kompost iaf.
Vad är orsaken till mosstillväxt, fvd?
Klart man skall vara försiktig med gifter men du är inte ensam om att använda dessa.
Bönderna är största förbrukarna av gifter! och de odlar våran mat.
De som odlar mat tlii djur och utsäde använder ännu mer!
Sen har vi golfbanorna .... där kallas det växtvårdsmedel.
Priset trädgårdsgifterna till vanligt folk är skyhöga, priset tillåter knappas någon överdosering i längden.
Ett års regn kommer också att laka ur det mesta som inte bryts ner.
Sov gott och lungt och njut av den förbättring som blir i gräsmattan.
officinalis
07-06-2012, 19:17
Anledningen till att det blir så mycket kemikalier i trädgården är ofta att man vill ha växter som inte passar på platsen.
Mossa kan ha flera orsaker. T.ex. skuggigt, fuktigt och lågt pH.
Anpassade gräsarter till platsen är också bra. Eller så omvärderar man. Jag tycker det är mycket skönare att gå på mossa än på gräs.
Om jag skulle anlägga gräsmatta skulle det nog bli en blomsteräng som jag slår ner vid midsommar. Men då ska det till att man inte har barn som vill spela fotboll och diverse

jaj-51:
Skulle inte förvåna mig ifall det används mer gifter i trädgårdarna. Precis som att de läcker växtnäring som såll.
Skillnaden ligger väl i att åkermarken utgör en större areal totalt sett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.