|
Hej, jag har tre blåbärsbuskar, två olika sorter (och nej, jag minns inte vilka de är dumt nog). Har haft dem i ett par år men de har slutat blomma. Förra året kom bara ett fåtal blommor. Buskarna är små men bladen är fina. Kan jag göra något för att få igång dem? Känns trist att ge upp.
Hur är de planterade? Blåbär vill stå i surjord, typ rhododendronjord, okalkad torv eller liknande. Är också bra att göda dem vår och höst med rhododendrongödsel.
Helén
Hm, kanske måste jag ordna med jorden. Jag har lagt över en massa barkblandad mull som jag trodde skulle räcka för att få jorden sur. Benmjöl la jag även till i våras.
Läste här om dagen att vissa sorter måste beskäras regelbundet för att de inte ska sluta ge skörd.
Anna-Karin Lundberg
04-06-2012, 07:12
Jag har två blåbär i en pallkrage, grävde så djupt jag kunde lika stort som pallkragen och fyllde hålet med torvmull blandat med förna från skogen där det växer blåbär. Tog en kasse varje dag när jag gick med hundarna, även barr under granarna. Överst blandade jag i rhododendronjord och gödslar med lite hönsgödsel. Nu i vår har blåbären stått på platsen två vintrar och i vår är de täckta med blommor! Hoppas bara det inte är för kallt för insekter, blommorna sk ju pollineras för att bli till bär.
Blåbär ska ha små rotsystem, så det är nog inte så svårt att gräva upp dina, göra om växtplatsen och sätta tillbaks dem. Har de inte blommor så blir det ju ändå ingen skörd i år, så passa på. Glöm bara inte att vattna om det blir hett, men torvjorden håller ju fukten bra. Jag gjorde en stor och djup "grav" även om de har små rotsystem, eftersom jag har helt fel jord i trädgården. Tänkte att det är bättre att göra rejält från böran så kan jag bara luta mig tillbaks sen. Det verkar stämma!
Tack för era svar! Jag ska flytta dem till ett bättre ställe. Rhododendronjord/torvmull. Klippa ner dem. Hoppas det blir bra till nästa år
Jan af Lisö
04-06-2012, 08:05
Ge dem lite rhododendrongödsel och vattna under torra perioder. Ge dem inte torvmull utan grov torv. Torvmull när det är torrt bildar en skorpa som är helt omöjligt för vattnet att rinna igenom, vatten ruinner bara av.
Min erfarenhet är dock att blåbär tar många år på sig innan de ger ordentligt med bär.
Aha, bra att veta. Lite hopp också
johan1983
04-09-2012, 08:41
CITAT (tina.t @ 03-06-2012, 20:27)  Hm, kanske måste jag ordna med jorden. Jag har lagt över en massa barkblandad mull som jag trodde skulle räcka för att få jorden sur. Benmjöl la jag även till i våras. Blåbär skyr kalk som pesten, säljaren på en plantskola sa till mig när jag tänkte köpa benmjöl att detta tydligen skall vara som kalk och att hälla benmjöl på blåbär är starkt kontraproduktivt. Någon annan som har hört detta också?
Bra tips här! Hur mycket sol måste plantorna ha för att blomma och sedan också ge söta bär? Behöver de mer sol än våra svenska blåbär? (Är de odlade överhuvudtaget släkt förresten?)
Jag läser om blåbären med intresse eftersom jag har många buskar och slås av följande, jag har aldrig vattnat dem trots torktid som oftast inträffar varje år. Min äldsta buske är drygt 20 år gammal och den har jag flyttat hit och dit genom åren övriga 20 (alla möjliga sorter mest jätte) planterade jag som ni beskrivit efter alla konstens regler. Jag har klippt buskarna hela tiden så att jag har fått upp dem på höjden trots detta fick jag en skörd på elva liter i år. Bären kan bli stora som hallon när det är ett bra år och alla är söta. Jag har gett dem lite hönsgödsel varje år och det är allt. Några av dem skall jag flytta p g a att de skuggas för mycket av ett äppelträd. Jag kommer fram till är att blåbär kräver nästan ingen skötsel när de väl har kommit i gång. Efter att ha läst alla inläggen kommer jag fram till att jorden är jätteviktig och sol är nödvändigt och att de blir glada över vattning men klarar sig utan också. Jag skall i alla fall vattna nästa år och se om det blir ännu bättre. Klipp inte ner din buske helt utan ta en bit på de grenar som vill växa på tvären och fortsätt med det tycker jag.
johan1983
09-09-2012, 23:37
CITAT (fvd @ 05-09-2012, 05:45)  Jag läser om blåbären med intresse eftersom jag har många buskar och slås av följande, jag har aldrig vattnat dem trots torktid som oftast inträffar varje år. Min äldsta buske är drygt 20 år gammal och den har jag flyttat hit och dit genom åren övriga 20 (alla möjliga sorter mest jätte) planterade jag som ni beskrivit efter alla konstens regler. Jag har klippt buskarna hela tiden så att jag har fått upp dem på höjden trots detta fick jag en skörd på elva liter i år. Bären kan bli stora som hallon när det är ett bra år och alla är söta. Jag har gett dem lite hönsgödsel varje år och det är allt. Några av dem skall jag flytta p g a att de skuggas för mycket av ett äppelträd. Jag kommer fram till är att blåbär kräver nästan ingen skötsel när de väl har kommit i gång. Efter att ha läst alla inläggen kommer jag fram till att jorden är jätteviktig och sol är nödvändigt och att de blir glada över vattning men klarar sig utan också. Jag skall i alla fall vattna nästa år och se om det blir ännu bättre. Klipp inte ner din buske helt utan ta en bit på de grenar som vill växa på tvären och fortsätt med det tycker jag. Elva liter per buske? För du menar väl inte elva liter på 30 buskar?
Jag menade 11 liter totalt och det beror på att det är ett dåligt år och att jag har klippt dem tror jag. Viissa har jättemycket bär de är så täckta med bär så att det är omöligt att det kan bli fler andra lite bär och det är de som är skuggade.
johan1983
10-09-2012, 10:43
CITAT (fvd @ 10-09-2012, 06:56)  Jag menade 11 liter totalt och det beror på att det är ett dåligt år och att jag har klippt dem tror jag. Viissa har jättemycket bär de är så täckta med bär så att det är omöligt att det kan bli fler andra lite bär och det är de som är skuggade. Jag har läst mig till att highbushbuskar brukar ge en hög skörd, snarare runt tio liter (vissa säger till och med tio kilo) per buske. Hur mycket brukar du få när det är ett bra år?
Låter konstigt det där hur skall tio kilo få plats på en buske ? Jag är nöjd om jag får ett par liter på en buske. Jag har inte kollat så noga hur det brukar var så jag får nog återkomma nästa år med svar.
johan1983
10-09-2012, 18:18
CITAT (fvd @ 10-09-2012, 17:47)  Låter konstigt det där hur skall tio kilo få plats på en buske ? Jag är nöjd om jag får ett par liter på en buske. Jag har inte kollat så noga hur det brukar var så jag får nog återkomma nästa år med svar. Jag tycker också att det kan låta lite märkligt. Men de vanliga siffrorna jag läser är 2-3 liter per lowbush och 8-10 liter per highbush Tio kilo borde ju innebära 20 liter, men 8-10 liter per buske, är det en vanlig skörd? vad säger ni andra?
Var har du läst informationen ?
johan1983
11-09-2012, 18:34
CITAT (fvd @ 10-09-2012, 19:49)  Var har du läst informationen ? Här är en källa: http://www.vaxteko.nu/html/sll/lst_o_lan/u...36/UST06-36.PDFSök på "kg" för att hitta den skörd dom beräknar på de olika buskarna
Tack för den länken väldigt intressant jag anade men inte visste jag att det finns så många sorter. På ren intuition har jag gjort det mesta rätt men vissa saker skall jag ändra på. Jag skall flytta Emil, Oscar, Putte, Patriot och min äldsta buske som jag inte vet vad den heter ut i solen och vattna. Gödslingen kan vara som den är men jag lägger till en gång på hösten också. Artikeln är ju skriven för yrkesodlare som skall ha så mycket avkastning som möjligt så de lägger ju till en del mineraler också. Jag tror jag nöjer mig så här och skaffar hellre fler buskar om jag behöver mer blåbär. Jag vill inte stressa varken mig själv eller mina växter i trädgåren den skall vara en lugnoch fridfull plats.
johan1983
12-09-2012, 13:22
CITAT (fvd @ 11-09-2012, 22:27)  Tack för den länken väldigt intressant jag anade men inte visste jag att det finns så många sorter. På ren intuition har jag gjort det mesta rätt men vissa saker skall jag ändra på. Jag skall flytta Emil, Oscar, Putte, Patriot och min äldsta buske som jag inte vet vad den heter ut i solen och vattna. Gödslingen kan vara som den är men jag lägger till en gång på hösten också. Artikeln är ju skriven för yrkesodlare som skall ha så mycket avkastning som möjligt så de lägger ju till en del mineraler också. Jag tror jag nöjer mig så här och skaffar hellre fler buskar om jag behöver mer blåbär. Jag vill inte stressa varken mig själv eller mina växter i trädgåren den skall vara en lugnoch fridfull plats. Många verkar tro att amerikanska blåbär kan stå i skugga men vad jag förstår så kan dom vara rätt så solkrävande. Jag hade ett blåbärsland i skugga \ halvskugga under sommaren. Samtidigt hade jag några blåbär i kruka där det var som mest sol. De som stod i solen blev nog dubbelt så stora än de som stod i skugga. Därför anlade jag ett helt nytt blåbärsland på den soligaste platsen i trädgården.
Det kanske finns någon sotr som kan det men hos ig har det inte fungerat.
Jag har mina blåbär på norrsidan av den enkla anledningen att det är kul att även kunna skörda bär på sämre platser. Skörden är helt OK (jag kan plocka varje dag under skördetiden, det räcker fullständigt för mina behov). Det är kul att kunna skörda något med det som finns, jag gödlsar måttligt, försöker hålla mina växter sunda, jag är inte intresserad av maximerad avkastning, varken när det gäller blommor eller frukter.
Ja där ser man det finns inte inte ett sätt jorden och förutsättningarna kan variera inom väldigt små områden och växterna känner av det. Jag har också den inställningen att jag vill inte påverka för mycket utan låter växterna vara så länge de mår bra och ger en hjälpande hand när det behövs. Vet du vilken sort du har ?
Jag har Putte och Northblue sedan 2007. Northblue är jag inte säker på om den var rätt märkt därför att den har växt till sig och är nu 1,5m (ska vara betydligt mindre). Kanske det är någon annan sort (amerikanskt blåbär). De ger bra med bär varje år, men i år blev de sista bären små, vet ej varför. Men jag har ändå ätit upp alla...
Jag har märkt att blåbären är lite mindre i år men det är ju inte så kontigt i detta vädret. Jag tror att Putte Emil Oscar och Patriot som skuggas av äppelträdet hos mig är besvärade av själv trädet ock så de inte får lika mycket värme. Det där med storlekarna kan jag inte vart det barkar efter som jag klippt lite här och där i några år. De är friska och det är huvudsaken.
johan1983
06-05-2013, 23:52
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 04-06-2012, 08:12)  Jag har två blåbär i en pallkrage, grävde så djupt jag kunde lika stort som pallkragen och fyllde hålet med torvmull blandat med förna från skogen där det växer blåbär. Tog en kasse varje dag när jag gick med hundarna, även barr under granarna. Överst blandade jag i rhododendronjord och gödslar med lite hönsgödsel. Nu i vår har blåbären stått på platsen två vintrar och i vår är de täckta med blommor! Hoppas bara det inte är för kallt för insekter, blommorna sk ju pollineras för att bli till bär.
Blåbär ska ha små rotsystem, så det är nog inte så svårt att gräva upp dina, göra om växtplatsen och sätta tillbaks dem. Har de inte blommor så blir det ju ändå ingen skörd i år, så passa på. Glöm bara inte att vattna om det blir hett, men torvjorden håller ju fukten bra. Jag gjorde en stor och djup "grav" även om de har små rotsystem, eftersom jag har helt fel jord i trädgården. Tänkte att det är bättre att göra rejält från böran så kan jag bara luta mig tillbaks sen. Det verkar stämma! Jag visste att jag hade hört den här historien förr :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|