Full version: Livsblad/tusenmoder
pepita13
Jag köpte 10 små frön av en livsmoder och satte alla i en kruka. Men det verkar bara två som klara sej, resten ser risiga ut. Vad har jag gjort för fel eller kommer dom att ta sej?
RitRat
Det är en fetbladsväxt/succulent, släkt med våreld/höstglöd.

Jag kom o tänka på att den kanske inte vill ha det så fuktigt. Såna växter vill torka ut mellan vattningarna. Hur har du vattnat?
pepita13
Jag tycker att jag ha vattnat sparsamt.. Jag har låtit jorden torka ut ett par gånger..
Bassam
Hej 
När växter saknar vatten, de försöker bli av med något av desskroppen, för att överleva.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Fröplantor av kaktusar och suckulenter är väldigt känsliga både av för mycket vatten och av som för lite, som vuxna tål dom mer torka och behöver torka upp mer än som små. Hur ofta/lite har du vattnat ?
pepita13
Ojdå då har nog jag vattnat alldeles för lite. Den har fått torka ut mellan vattningarna blush.gif
Tack för alla svar thanks.gif
Alexander-VG-zon3
Det är ju svårt att säga exakt när man inte vet mer exakt hur du har vattnat, då bägge sakerna ger samma symptom.

Men någon dag bör de torka upp och sen vattnas och sen torka upp igen. Men det bör inte gå veckor mellan vattningarna och inte heller bör man vattna så det är konstant fuktigt.

Är det bara fröplantor det gäller räcker det med att duscha på ytan så det blir fuktigt i översta lagret, sedan när dom blir större kan man börja vattna igenom mer vid varje gång men låta torka upp. Sedan när rötterna fyller ut krukan och dom får mer storlek då tål dom att man glömmer bort dom, och vuxna ex överlever utan vatten i flera veckor.
pepita13
Jag har vattnat en gång i veckan sedan har jag hoppat över en vecka. Men det förstår jag nu att det var inte bra crying.gif
Det står att dom ska vara tåliga när dom är vuxna, om jag nu får dom till att växa upp. jag fick ett nytt gäng fråplantor idag och dom la jag bara uppe på jorden efter att jag vattnat den. jag hoppas det blir rätt denna gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon