kristina_t
03-06-2012, 20:45
hej,
Jag satte en barrotad skogslönn tidigt i vår. Den har fullt med blad men pinnen som pekar rakt upp, högst upp (stammen eller vad det heter) saknar blad och verkar inte vara nåt liv i. Oroväckande-eller? Vad säger ni? Kommer trädet inte att fortsätta växa uppåt nu utan bara utåt sidorna? Vad kan man göra?
Sedan upptäckte jag att det är bladlöss på de flesta bladen, svarta. Ska man låta dem vara eller behandla med sådan här såpalösning? Vad beror det på? Är det vanligt på lönn?
Jag tycker att vi varit noga med att vattna mycket nu på våren och daltat med trädet och jag hoppas innerligt att det inte är nåt allvarligt på gång-eller?
(Vi bor i Skåne på en lerig tomt)
tack för alla råd
/kristina
Träd som får det de behöver klarar att återetablera en topp, särskilt när de förlorar den och är så här unga. Däremot bör du se till att lönnen i övrigt har det den behöver:
- en vid växtbädd, minst 2 meter diameter. Var den smalare, eftergräv ca ett spadtag djupt utanför den bädd ni gjorde
- en plantering på kulle eller en som inte sjunkit ned det minsta. Har den sjunkit ned är detta vanlig orsak till drunkning. Gräv upp, ställ om på liten kulle.
- stödbevattning, om det är ett träd under metern ca 20 liter i veckan i tung lerjord, i mer utblandad jord 40 liter, ett lite större träd 50 liter i veckan under bladsäsong.
- om fler grenar dör eller inte utvecklar blad - gräv upp och snitta i rötterna, sätt tillbaka och vattna. Tyvärr är instruktionerna och hanteringen av barrotade träd inte alltid den de ska - rötterna torkar snabbt i rumstemperatur och därmed också kronan. Snittar man med skarp sekatör i rötterna påskyndas finrötter att växa om plantan har kraft kvar, och genom dessa tas näringen upp.
- en större och vital lönn klarar löss galant, en liten behandlar man genom att spruta vatten i bladen (håll handen bakom) och störa ut merparten av lössen. Gör det nu så slipper ni nästa generation, eller den blir mindre. Undvik såpa mm, det dräller ned i jorden och det är inte bra för sköra nykomplingar. Dessutom tar man bort attraktionskraften för lössens naturliga fiender också.
kristina_t
07-07-2012, 20:43
hej och stort tack för det uttömmande svaret!
Vi sprutade bort lössen med vatten som du skrev och det verkar funka fint.
Vad gäller den döda toppen så låter det ju lovande att det ofta växer ut en ny topp-Men ska jag kapa den döda toppen för att detta ska ske eller bara vänta?
Hälsningar kristina
Hej
Vi har en lag i Science Agriculture. Vi måste ta bort döda delar direkt.
H.Bassam
Jo visserligen, det är en av lagarna... Men Bassam, när man jobbar med träd blir man inte så rädd för död ved. Om man inte sett att den beror på en av de - förhållandevis få - snabba angriparna är det ingen paniksituation om en död gren är kvar. Träd klarar i de flesta fall att ha döda grenar utan att bli sjuka.
Man kan ta bort död ved och den är ju också första prioritet i all beskärning. Men man behöver inte panikslaget göra det i alla situationer.
T ex med ett fall som detta, så kan en gammal död topp vara bra att binda upp en ny topp med.
Ska man inte använda toppen till detta så är den bra att skära bort. Skär du intill levande ved så är nu en bra tid, då trädet har bra förmåga att försvara sig mot öppningar/snittytor.
kristina_t
20-07-2012, 14:52
Okej-klippa eller inte, jag är inte säker på om jag förstod era svar helt.
Vi var förbi plantskolan där vi köpt trädet och de rådde oss att klippa av toppen så skulle det växa ut ett ersättningsskott.
Att använda den döda toppen till att binda upp en ny gren som topp går väl bara om man har någon gren som verkar kunna fungera som topp och det tror jag inte att det finns.
jag tror jag satsar på att klippa av toppen-är det en bra idé?
Jadå det går bra. För trädets del är den i stort sett redan avskuren.
Hej
Ni har rätt eftersom ni beskär toppar av grenar, men problemet kommer inte slut, eftersom ni måste använda löss bekämpningsmedel i början av vår, före äggen av bladlöss kläcker .
H.Bassam
På en liten lönn kan man lätt spola av lössen med vattenslangen. Lägg handen bakom, spruta ett par gånger med en vecka emellan så stör man dem långt mer än de stör lönnen.
Att använda såpa eller annat medel än vatten och mekaniska metoder mot löss innebär att man säger adjöss till lössens alla naturliga fiender.
De flesta löss gör inte omedelbar skada och på vissa växter ser man knappt skillnad på om de varit där eller inte. Det finns några få löss att se upp med men om dessa har det inte rapporterats här på många år. När de kommer behöver man hjälp av de naturliga fiender som alla andra löss lockar till sig.
Hej
Om man använder tvål eller mekaniska bekämpning, de kallar också naturliga, men i viss fall vi tvingar att använda kemisk materialet, för att växter är liksom andra resten levande varelser.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.