Anna-C
Jag har en tom, rund rabatt, diameter 5m.
Söderläge, styv lerjord, zon 3.

Trodde att vintern skulle ge mig tid att komma på hur den ska planteras, men icke...det står still i huvvet! wink.gif

Kan tänka mig allt från marktäckare till små träd (visste därför inte under vilken forumrubrik jag skulle skriva detta).

Om du som läser detta får "en bild i huvudet" av hur du skulle göra med en sån här rabatt - skriv det här! smile.gif
Jättetacksam om nån kan få igång "tänket" i mitt huvud wacko.gif
Hannele
CITAT (Anna-C @ 21-03-2004, 13:43)
Söderläge, styv lerjord, zon 3.

Jag föreslår att du jobbar med jordstrukturen ett par år
och satsar på 1-åringar.
kerstin z5-6
Kan du jordförbättra redan i år -mycket brunnen naturgödsel .mullämnen -så skulle jag plantera en ros eller tre smile.gif samt sällskap bestående gråbladiga perenner och några höjdare därtill -tex Thalictrum,vita riddarsporrar mm biggrin.gif
Fenja
Jag har flera runda rabatter och lerjord precis som du. Det är klokt att blanda upp jorden med mullämnen och lite fint grus för att få en bättre jordstruktur. Mylla ner gamla höstlöv från i fjol, det bryts ner fort. I min favoritrabatt har jag i mitten tre klängrosor på en hög stolpe, Heidelberg, Flammentanz och Chicago, de är alla röda och blommar och remonterar vid olika tider så att det blir en lång blomning. I dessa vandrar två blå Jack Manii-klematis. I "varvet utan på dessa" har jag Åbrodd och vita rosen The Fairy, efter ett par år fungerar Fairyn som marktäckare. I tredje "varvet" samsas blå Lavendel och icke revande smultron. Det har också frösått sig vita och rosa Fingerborgsblommor som dyker upp här och där.
Mvh
Fenja
Anna-C
Tack för svar!
Jomenvisst måste jag jordförbättra! Tänkte gräva ner kompost, löv & småpinnar, grus och dynga om nån vecka när jag får tid (och lust) smile.gif

Två förslag om rosor, ett om ettåringar - får nog användning för båda!
Rosor planterar jag gärna, men de är ju så många!!!? Tur att du skrev vilka du planterat Fenja, då har jag några namn att gå på. Lite viktigt det där att de ska avlösa varandra i blomningen. Undrar vilka fler som gör det... wink.gif
Visste inte att det finns vita Fairy? Trodde de var rosa...

Kanske stoppar in lite ettåringar här & där för att testa olika färger?

Sådärja; nu har tänket kommit igång litegrann biggrin.gif

Tar gärna emot förslag på namngivna rosor & perenner annars känns det så övermäktigt att leta efter vad man vill ha...
Kajsa
En rund rabatt i gräsmattan har jag också funderat över och jag skulle gjort så här. Köpt en vacker klätterställning i svart smide, och på den skulle jag valt en E- Klematis " Mrs T Lundell" blåviolett, " Albina Plena " vita eller "Georg" violett. Dom fryser inte bort och är friska. Så skulle jag köpt Kanadensiska rosor eftersom jag bara har dåliga erfarenheter av vanliga zon 3-4 rosor. Låga Kanadensiska rosor skulle det blivit " Morden Centennial " rosa ca 1m eller " Morden Blusch " vit/rosa 1m eller den röda "Adelaide Hoodless " om man gillar rött. Som kantväxt Salvia Ostfriesland, Lammöron Silver Carpet bildar en silvergrå matta. Lavendel kan man kanta med, en halvbuske. Men ingen av dessa gillar styv jord, vräk i sand. Eller skulle jag valt den mycket låga rosen 0,5 " Morden Sunrise" orangegul. Rosorna kan du titta på här och ev. köpa www.floralinnea.com Lycka till med rabatten, nu blir jag avundsjuk. biggrin.gif
Anna-C
Tack Kajsa!
Kanadensiska rosor låter bra - finns det några klättrare bland dem...?

Tänket snurrar runt en mittstolpe med klätterrosor och klematis, har inte bestämt mig för några färger eller övriga perenner ännu... wacko.gif smile.gif
Fenja
The Fairy finns i rosa, rött och vitt!
Mvh
Fenja
Viola
Hej Anna-C!

Som du kanske minns - så är de Kanadensiska rosorna också mina favoriter..
Jag har en rosförteckning från Blomqvist i Lepplax (Österbotten) med kanadensare och kanske något som skulle passa i din rabatt ...

Hur skulle det vara med William Baffin, rosarödblommande kraftig klängros, höjd ca 2,5-3 m, blommorna är halvdubbla, väldoftande, ca 6-7cm i diameter.
Blommar i princip hela sommarn, behöver ej täckas el. klippas till vintern utan kan övervintra på spaljen. Härdig till zon 5 (finsk)..

Och sen finns det också en Quadra, mörkrödblommmande klängros, höjd ca 1,8 m. blommorna (ser mångdubbla ut på bild) ca 8 cm i diam. Övervintrar utan vintertäckning till zon 4 (finsk).

-------

Jag skaffade William Baffin senaste höst - intressant att se hur allt stämmer.. allt ligger ännu inbäddat under djup snö ... men snart, snart...

Hälsn.
Viola
smile.gif smile.gif
Kajsa
Anna
Om man skulle ha en högre ros i rabatten av de kanadensiska skulle jag valt "Louis Bugnet" vit med rosa knoppar, 1.80 hög. Eller " Martin Frobisher" korallrosa ca 1.80 hög. Rosen "John Davis" är högre 2,5m rosa.

Men de 4 svenska Balsgårdsrosorna är väl ett kanon alternativ annars. Balder och Freja 2-3 m eller Irma och Anna 2m är så vackra. Rotäkta.
Du kan läsa om alla och se dom, www.floralinnea.com
William Baffin hittar du under rosor A-Ö
Anna-C
Tack alla! smile.gif

Jag älskar rosor, men de älskar inte mig... sad.gif
Men Kanadensare har jag några stycken redan och de verkar gå bra - däremot var jag inte helt säker på att de som kallas klättrare bland kanadensarna verkligen klättrar? Måste nog testa smile.gif

William Baffin låter klart intressant!! Tror nästan jag bestämt mig för honom wink.gif

Anna, Irma, Balder från Balsgård har jag redan och de verkar också fungera hyfsat hos mig. Freja ska inhandlas under kommande säsong, men henne har jag redan bestämt en särskild plats för wub.gif
kerstin z5-6
Quadra är betydligt snyggare än mr Baffin tycker jag personligen smile.gif Vill du ha en gul ros -köp Leverkusen -klättrar smile.gif Den canadensare som VERKLIGEN klättrar enl personlig erf är John Cabot -2 m på en sommar bådar gott tycker jag -Rosa remonterar svag rosdoft
Louis B kan /måste du ha med - Du kan inte bara köpa EN ros smile.gif
I mitt album finns många rosor som går i 5-6
De borde således bli riktigt maffiga hos dej smile.gif
Både Cedergren , Flora Linnea och Rosenposten har en hel del av Kanadicker
Blomkvists har stort utbud men har visst lite dyr frakt har jag hört .. smile.gif

En oslagbar combo är Louis B med någon av de riktigt mörklila tex Nuits de young , Cardinal de Richelieu eller L e rosier Eveque-
Därtill en Clematis Romantica och något vitt tex Campanula lactiflora ...mmm tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon