carin1964
Jag skulle vilja ha förslag på marktäckare till sol/halvskuggigt läge. När jag googlar får jag bara upp nävor på förslag. Men jag har redan så många sorters nävor så jag skulle vilja ha något annat. Sen vill jag inte ha något som sprider sig hejdlöst. De ska planteras vid en häck.

Bild nr 2 i inlägget nedan visar hur det ser ut, men de jag söker nu ska sitta efter "svängen" fast det ser ut likadant.

http://salstatosee.blogspot.se/2012/06/nyp...och-funkia.html

Hoppas någon har något förslag.
Eva 33c
Jag tycker gullgrönan, waldsteinia ternata, är en fin marktäckare. Den blommar med gula blommor tidigt på våren men är sen bara grön och fin.
KRT
Jag har vintergröna som marktäckare, vissa påstår att den sprider sig ohämmat, men inte hos mig iaf, tvärt om faktiskt smile.gif
addo
Murreva fungerar bra i halvskuggit läge, den blommar fint och blir cirka 5 cm hög.
GudrunS
Hasselört är en jättetrevlig marktäckare med väldigt vackra blanka blad. Den sprider sig verkligen inte hejdlöst men den växer kanske FÖR långsamt.
Gröna mormor
Skuggröna är också en fin marktäckare som är vintergrön och blommar med vita blommor i juni.
oliv
Violer är min senaste marktäckare. Vita hornvioler och luktvioler.
Eva 33c
Porslinsbräcka, saxifraga x urbium, är också fin. Väldigt låg när den inte blommar och hos mig trivs den både i sol och skugga.
carin1964
Oh, vad många bra tips jag fick! Jag ska titta vidare på vart och ett. Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon