Full version: Självförsörjande
äppel
Jag ska försöka få mitt växthus så självförsörjande som möjligt.
Jag samlar in regnvatten i en tunna som jag vattnar med, komposterar allt avfall för att få jord. Jag ska även odla brännässlor för att kunna göra nässelvatten till gödningsmedel och så sparar jag fröer ifrån varje skörd.

Är det något mer jag kan göra för att få det så självförsörjande som möjligt?
Om jag kan lyckas driva växthuset utan att tillföra någonting, blir det ett ekologiskt ekosystemen då?

/ Äppel
addo
CITAT (äppel @ 04-06-2012, 15:27) *
Jag ska försöka få mitt växthus så självförsörjande som möjligt.
Jag samlar in regnvatten i en tunna som jag vattnar med, komposterar allt avfall för att få jord. Jag ska även odla brännässlor för att kunna göra nässelvatten till gödningsmedel och så sparar jag fröer ifrån varje skörd.

Är det något mer jag kan göra för att få det så självförsörjande som möjligt?
Om jag kan lyckas driva växthuset utan att tillföra någonting, blir det ett ekologiskt ekosystemen då?

/ Äppel

Guldvatten låter enklare än att odla brännässlor, om du odlar kalkkrävade växter kan du blanda i ägg och snigelskal i jorden. Om man är riktigt noggrann ska allt hushållsavfall komma från ekologiska matvaror också.

Det blir dock inget ekosystem då du tillför massor av näring och för ut massor av näring i form av det du äter. Ekologiskt blir det däremot! tummenupp.gif
äppel
Aha, vilka är kalkkrävande?
Har du några exempel?
Använder bara trädgårdsavfall.
kerstinbern
Om du skall ha ett slutet ekologiskt system, så skall du inte ens tillföra regnvatten!
jaj-51
Om du använder guldvatten var noga med vad du äter.

Mat från konservburkar inte bra, tyvärr mycket kemikalier i den maten ...
P-piller och många andra medecinerr följer med ut ocså.

Använd guldvattnet till annat än grönsaker ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon