kryddbruden
[attachment=70419:zucchini.JPG]
[attachment=70420:zucchini_1.JPG]
sos.gif TILL ER ALLA DÄR UTE...

Jag var ute till växthuset i dag.
På zucchini plantan var det som ett "vitt mjöl" på bladen...

VAD ÄR DET ?
SMITTAR DET ?
KAN MAN GÖRA NÅGOT ?

Tacksam för svar.

Åsa, mälardalen zon 2
Gurkmjöldagg och det var tidigt den kom iår brukar inte komma förren i juli.

Ta bort de bladen som är värst drabbade + spruta regelbundet med mjölkvatten för att bromsa angreppen. +Jag skulle ställa squashen utanför växthuset de brukar trivas bättre utanför växthuset.

Mjöldaggsarten som drabbat din squash går på andra gurkväxter så har du gurka, melon och liknande så ja då kan det smitta.
kryddbruden
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-06-2012, 18:19) *
Gurkmjöldagg och det var tidigt den kom iår brukar inte komma förren i juli.

Ta bort de bladen som är värst drabbade + spruta regelbundet med mjölkvatten för att bromsa angreppen. +Jag skulle ställa squashen utanför växthuset de brukar trivas bättre utanför växthuset.
Mjöldaggsarten som drabbat din squash går på andra gurkväxter så har du gurka, melon och liknande så ja då kan det smitta.

MJÖLKVATTEN???

Blandar jag bara mjölk och vatten?? hur mycket av varje isåfall..
fungerar det med att spruta såpvatten som alla pratar om?

Kan detta sprida sig på ALLT i växthuset.. typ tomater chili paprika mm ???

Här uppe är det lite för kallt för att ställa ut de på natten. Vi har bara runt 5 grader då.
Antar att det kanske är i kallaste laget kanske.
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag skrev denna art mjöldagg går på andra gurkväxter så nej tomat, chili, paprika och liknande får det inte eftersom de inte är gurkväxter.

Såpa har ingen effekt alls på svampar det funkar bara på insekter som andas via huden.

Doseringen på mjölkvattnet spelar ingen roll bara ha ner en skvätt, funkar även med mjölkpulver eller filmjölk ifall man inte har någon mjölk. Det är meningen det ska surna på bladen så pH värdet förändras och gör det mindre trevligt för svampen. jag brukar ibland också ha i en skvätt atamon det är ju sånt där medel man häller i sylt och saft för att förhindra svampuppkomst (=mögel). Både mjölk och atamon är helt ofarligt både för växter och människor.

Svampen brukar trivas extra bra i växthus där det är stillastående luft etc. men är det kallt kan man ju vänta nån vecka, mina är utplanterade på friland och de har dock klarat +5C som vi haft i helgen men de hade ju ett lager fiberduk på sig.
kryddbruden
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-06-2012, 19:33) *
Som jag skrev denna art mjöldagg går på andra gurkväxter så nej tomat, chili, paprika och liknande får det inte eftersom de inte är gurkväxter.

Såpa har ingen effekt alls på svampar det funkar bara på insekter som andas via huden.

Doseringen på mjölkvattnet spelar ingen roll bara ha ner en skvätt, funkar även med mjölkpulver eller filmjölk ifall man inte har någon mjölk. Det är meningen det ska surna på bladen så pH värdet förändras och gör det mindre trevligt för svampen. jag brukar ibland också ha i en skvätt atamon det är ju sånt där medel man häller i sylt och saft för att förhindra svampuppkomst (=mögel). Både mjölk och atamon är helt ofarligt både för växter och människor.

Svampen brukar trivas extra bra i växthus där det är stillastående luft etc. men är det kallt kan man ju vänta nån vecka, mina är utplanterade på friland och de har dock klarat +5C som vi haft i helgen men de hade ju ett lager fiberduk på sig.

Är det någon bestämd mängd atamon man ska ha eller kan man bara ta en skvätt ?
Kommer det inte att lukta SURT i växthuset då?

men det kanske försvinner rätt fort.
Hur ofta ska man spraya växterna?
Bassam
Hej 

Atamon resept:

1 En del Atamon + 5delar vatten, fungerar bra  mot svamp.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Så stark dos som Bassam brukar ju inte jag ha mera nån tsk eller så i mjölkvattnet men det är inte så noga atamonet skadar ju inte växterna ens om man skulle ha på det koncentrerat.

Och jo det luktar sur mjölk innan det torkat upp på bladen.

Några gånger i veckan kan man nog behöva spruta mjölken dödar ju inte svampen utan mera bromsar den.
kryddbruden
Jag tackar för alla tips =)

Har nu varit ute till växthuset och tagit bort de blad som var värst angripna samt sprutat dem med mjölkvatten...
jag vet inte om man bara skulle ge de en lätt dusch men jag sprayade på den rejält så det verkligen blev blött på blade.
Har köpt 2 nya plantor som jag för tillfället har hemma, jag tog och sprayade dem med för säkerhets skull.
jag hoppas gurkplantorna klarar sig och att man kan skörda gurkor ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon