Full version: Silverpäron problem
svanqvistj
Hej,
köpte för 4 år sedan ett fint silverpäron 'pendula' tror jag sorten heter med lite hängande grenar. Kraftigt och fint exemplar var det, väl förgrenat. Året efter plantering var det stor tillväxt på våren, och jag beskar grenarna som växt kraftigt med ca 1/3 av tillväxten i september för att få en buskigare krona. Men efter det hände ingenting, trädet har stått helt still sedan dess vilket nu blir 3 säsonger inkl årets. Den blommar i mängder varje år men grenarna växer inte, och det skjuter inga nya skott.

Den står i en blandrabatt bland perenner och buskar i zon 3. Normal trädgårdsjord. Gödslar måttligt varje vår med höns eller ko eller algomingödsel (beror på vad jag har hemma för stunden). Allt annat i rabatten växer så det knakar och verkar trivas gott.

Har försökt skapa lite medelhavskänsla i rabatten och silverpäronet är tänkt att se ut lite som olivträd med sina smala silvriga blad. Har även en pelartuja som agerar "låtsas cypress". smile.gif

Några tips om hur man får fart på min "lata" silverpäron? g.gif
Jeanette
Bassam
Hej 

Den sätter på fel jord så sin rötter kan inte ta näringen som behöver tillväxt.

H.Bassam
Cilla
Hej Jeanette,
Låter som att växtbädden kan vara lucker och jag antar att du inte bara grävde ett smalt hål för trädet. Att det växte första säsongen beror säkert på att den hade lagrade energier, eller så vattnade du bra då. Beskärning i september får träd att "stanna av". Vill du ha ökad tillväxt, skär på vårvintern. Men silverpäron är inte ett träd som normalt behöver beskärning efter plantskolan så lös inte tillväxtproblemet nu i vår med ytterligare beskärning.

Lägg bilder här så att man kan se växtplatsen. Vattna i sommar, 50 liter i veckan behöver unga träd normalt.
Gödsel är inte lösning på problemet för unga träd, det är vatten och tillgång till näringen som redan finns i jorden genom bevattning, som träd behöver.

Om växtbädden gjordes vid, det är lucker jord utan gräsbeväxtning över rötterna och trädet fått ca 50 liter i veckan så återstår att det är rotsnurr, dvs att rötterna växte runt i krukan och du inte skar upp dem (tyvärr står det inte i planteringsbeskärningingar att man bör göra så). Eller så var rotsnurret så rejält från början att det inte spelade roll.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon