Full version: Silverpron problem
svanqvistj
Hej,
kpte fr 4 r sedan ett fint silverpron 'pendula' tror jag sorten heter med lite hngande grenar. Kraftigt och fint exemplar var det, vl frgrenat. ret efter plantering var det stor tillvxt p vren, och jag beskar grenarna som vxt kraftigt med ca 1/3 av tillvxten i september fr att f en buskigare krona. Men efter det hnde ingenting, trdet har sttt helt still sedan dess vilket nu blir 3 ssonger inkl rets. Den blommar i mngder varje r men grenarna vxer inte, och det skjuter inga nya skott.

Den str i en blandrabatt bland perenner och buskar i zon 3. Normal trdgrdsjord. Gdslar mttligt varje vr med hns eller ko eller algomingdsel (beror p vad jag har hemma fr stunden). Allt annat i rabatten vxer s det knakar och verkar trivas gott.

Har frskt skapa lite medelhavsknsla i rabatten och silverpronet r tnkt att se ut lite som olivtrd med sina smala silvriga blad. Har ven en pelartuja som agerar "ltsas cypress". smile.gif

Ngra tips om hur man fr fart p min "lata" silverpron? g.gif
Jeanette
Bassam
Hej

Denstterpfeljordssinrtterkanintetanringensombehvertillvxt.

H.Bassam
Cilla
Hej Jeanette,
Lter som att vxtbdden kan vara lucker och jag antar att du inte bara grvde ett smalt hl fr trdet. Att det vxte frsta ssongen beror skert p att den hade lagrade energier, eller s vattnade du bra d. Beskrning i september fr trd att "stanna av". Vill du ha kad tillvxt, skr p vrvintern. Men silverpron r inte ett trd som normalt behver beskrning efter plantskolan s ls inte tillvxtproblemet nu i vr med ytterligare beskrning.

Lgg bilder hr s att man kan se vxtplatsen. Vattna i sommar, 50 liter i veckan behver unga trd normalt.
Gdsel r inte lsning p problemet fr unga trd, det r vatten och tillgng till nringen som redan finns i jorden genom bevattning, som trd behver.

Om vxtbdden gjordes vid, det r lucker jord utan grsbevxtning ver rtterna och trdet ftt ca 50 liter i veckan s terstr att det r rotsnurr, dvs att rtterna vxte runt i krukan och du inte skar upp dem (tyvrr str det inte i planteringsbeskrningingar att man br gra s). Eller s var rotsnurret s rejlt frn brjan att det inte spelade roll.

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon