hej, en kollega på jobbet har en paradisbuske i sin trädgård, den har blivit så ful nedtill sa hon, så hon hade bestämt sgi för att klippa bort hela, kan man beskära, så den kommer tillbaka eller kommer den att dö då??
/ Anna
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2004, 14:43
Paradisbuske (Kolkwitzia) har ett ganska risigt växtsätt(speciellt nu på vintern när man bara ser virrvarret av grenar) vilket är naturligt men har man inte skött underhållsbeskärning kan det bli extra risigt. Man brukar inte rekommendera total nedsågning av denna växt den klarar inte alltid av det. Man brukar rekommendera gallring istället och då över flera år.
Man bör vara beredd på att alla hårda ingrepp i kolkwitzia oftast innebär att blomningen uteblir i flera år denna buske blommar på äldre ved.
Louise i Göteborg
22-03-2004, 13:25
Paradisbuskar är jättepoppis på min gata, förmodligen var dom väldigt inne på 50-talet!
Varje gång ett hus säljs och nya unga människor flyttar in ser dom dessa risigheter och griper efter sågen. Även de mindre trägårdsintresserade grannarna kommer springande och berättar hur dom nästan hade ner sin men som tur är blev avrådda.....
Har bara nykomlingarna sett dessa buskar i full blom en gång så förenas dom med den övriga Kolkwitzia-fan-klubben.
Det är imponerande när alla dessa jättar blommar, och alla är risiga i botten.
Jag brukar vara ganska frimodig i beskärningsfrågor (för mycket enligt många) men dessa buskar klipper man inte!!!!
Mitt hus är byggt just 1950, och jag är den enda som har Kolkwitzia!! Farbrorn t.o.m. talade extra just om att det var en sådan (svårt att se på vintern). Jag tror inte den är så "gammal" i trädgårdarna.
Numera har jag 2 st, (den 2:a synlig från gatan) och flera grannar kommer och frågar vad det är.
Som sagt: Har man sett den blomma...
ok tack alla snälla för alla svar, jag får väl hälsa på henne och se hennes buske blomma i sommar om hon bestämmer sig för att behålla den....
/ AL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.