Full version: "Tjuva" tomatplantor
HelenaLJ
Hur viktigt är det att "tjuva"/ta bort skott i bladvecken på tomatplantor? Förra året gjorde jag det inte på ena sortens tomatplantor eftersom jag inte trodde att det skulle göras på den sorten, men i år läste jag på fröpåsen att det ska göras. Det växte ut sidoskott och både resten av plantan och sidoskotten gav fullt av fina coctailtomater. I år tänkte jag vara ordentlig och ta bort sidoskotten, men undrar om det har så stor betydelse. Vad säger ni?
Eva 33c
Det är i första hand en praktisk hanteringsfråga. Om man har sina plantor i ett växthus så blir det oftast ett himla trassel om man inte tjuvar, stjälkarna bryts lätt och de blir svåra att binda upp. Men vissa tomater hamnar lite mitt emellan buksmodell och uppbindningsmodell tycker jag, och då kan man ju faktiskt få större skörd om man inte tjuvar utan stöder skotten om skörden blir stor. Om du inte hade nåt problem med din sort förra året och var nöjd med resultatet så finns det ju ingen anledning att göra på nåt annat vis i år. Eller om du har plats sätt två plantor och gör både och ....
Rubecula
Det kan också vara en fråga om mognad: om du släpper upp alla tjuvar kan plantan sätta väldigt mycket frukt som inte hinner mogna, eftersom plantan satsar på att producera fler frukter i stället för att mogna de som finns. Men man kan absolut tjuva lite efter behag.
HelenaLJ
Jag ska prova att göra olika med plantorna av samma sort. Ska bli intressant att se resultatet.
rosita
Jag har odlat höga tomatplantor som busktomater, alltså låtit bli att ta bort tjuvar. Jag hade dem på friland och de blev inte särskilt höga, utan buskiga i stället och jag fick massor av tomater. Så det går alldeles utmärkt!
malin88
Man brukar väl tjuva alla plantor som inte är busktomater eller ampeltomater?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon