RitRat
Jag läste på ett finskt trädgårdsforum om att man kan blanda frön i en "kräm" kokt på vatten+potatismjöl. Krämen som kokas enbart på vatten+potatismjöl stoppar man i en stark plastpåse, blandar ned lämpligt med frön, klipper hål i ett hörn och spritsar frösträngen i skåran i jorden. Fröna hamnar på bra avstånd från varandra så man besparar mycket gallring.

Har ni hört talas om detta? Vad heter metoden på svenska?
Piccante
låter kladdigt o omständigt. Jag hade nog hellre testat att lägga fröer i en saltströare.
RitRat
Men med krämen får man avstånden precis som man vill ha dem.
Håller med dig, det låter kladdigt, jag har inte provat själv. Forumdeltagarna berömmer dock metoden.

Lägga fröer i en saltströare säger du.... blandat med någonting då, menar du?
kerstin z5-6
Mja ser inga fördelar.. men testa o meddela!
RitRat
Hmmm, jag tror inte att jag vill prova heller.
Jag efterlyste bara om metoden är känd i Sverige och om den har något namn.
Robbanp
Ungefär som att blanda ut dem med sand. Har man otur så blir dock blandningen dålig och fröna klumpar ihop sig.
RitRat
Som jag förstod så är fördelen med "krämen" att den är genomskinlig i motsats till sand. Man ser tydligt hur tätt det är med frön i blandningen. Genom att anpassa hålstorleken i spritspåsen av plast får man fröna precis på det avstånd man vill.

Men men... jag har inte tänkt prova som sagt. En intressant metod hur som helst, i teorin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon