batski
En kompis undrar var (i Stockholm) man köper sand för att förbättra en alldeles för lerig och kompakt jord?
Robbanp
Första bästa grusterminal är ett hett tips. Kolla på nätet, tex Skanska eller liknande firmor brukar ha lite överallt. Hyr ett bilsläp, de brukar ta cirka 250:- för ett släp fullt.

Edit: Men förresten så brukar det väl avrådas från att hälla sand i lerjord. Blir ganska cementigt av det.
batski
CITAT (Robbanp @ 05-06-2012, 10:19) *
Första bästa grusterminal är ett hett tips. Kolla på nätet, tex Skanska eller liknande firmor brukar ha lite överallt. Hyr ett bilsläp, de brukar ta cirka 250:- för ett släp fullt.

Tack! smile.gif

CITAT (Robbanp @ 05-06-2012, 10:19) *
Edit: Men förresten så brukar det väl avrådas från att hälla sand i lerjord. Blir ganska cementigt av det.

Va? De andra har blandat ner sand i jorden för att den ska bli mindre kompakt.. Vad ska man annars ha i för att luckra upp jorden? Planteringsjord och sånt innehåller väl mest torv och det är en del kulturväxter som inte trivs i jordar med alldeles för mycket torv..
kerstin z5-6
Smågrus!
Beror ju på vad man vill odla.Naturgödsel,planteringsjord,barkmull osv allt som ger mullämnen/ eller mer syresättning och mindre kompakthet" är bra i lerjord.
Ytterst få växter säjer nej till vanlig plantjord??
octachoron
CITAT (batski @ 05-06-2012, 11:20) *
Tack! smile.gif
Va? De andra har blandat ner sand i jorden för att den ska bli mindre kompakt.. Vad ska man annars ha i för att luckra upp jorden? Planteringsjord och sånt innehåller väl mest torv och det är en del kulturväxter som inte trivs i jordar med alldeles för mycket torv..

Organiskt material som t ex kompostjord, torv är det bästa för att få lerjord att bli lättare. I många fall så kan det t o m bli sämre om man blandar lerjord med sand och även grus.
batski
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-06-2012, 11:52) *
Smågrus!
Beror ju på vad man vill odla.Naturgödsel,planteringsjord,barkmull osv allt som ger mullämnen/ eller mer syresättning och mindre kompakthet" är bra i lerjord.
Ytterst få växter säjer nej till vanlig plantjord??

Det finns en del kryddväxter t ex som trivs i sandiga och torra jordar. Kan inte tänka mig att torv är så lämpligt för dem..

Men annars blir det nog morötter, kålväxter, tomater, jordguggar, potatis, ja ganska blandat.
Alexander-VG-zon3
För väldigt känsliga växter så är det såfall bättre att odla upphöjt (det gör jag med mina kryddor) då så får man ju den jord man vill ha.

batski
CITAT (flaxss @ 05-06-2012, 12:15) *
För väldigt känsliga växter så är det såfall bättre att odla upphöjt (det gör jag med mina kryddor) då så får man ju den jord man vill ha.

Jo hon har tänkt odla upphöjt. Men på vilket sätt får man den jorden man vill ha genom att odla upphöjt? Menar du att man då kan fylla på med den jorden man vill ha? Jag känner att jag är ganska okunnig vad gäller utomhusodling av ätliga växter...

Vill gärna lära mig mer om permakultur: Land and Liberty

Permaculture, a Beginners Guide
Alexander-VG-zon3
Ja har du exempel pallkrage är du ju bara att fylla den med den jord man vill, markduk/väv under.

Själv till mina kryddor har jag djupt grävt först och sen grävt upp en lång smal kulle som jag blandat ut extra med grov sand, grus ganska mycket med den naturliga jorden och sedan byggt upp kanten med sten, tegel. Har inte jätte högt men räcker för att få bort vinterfukt från kryddorna vilket det värsta för dom. Även kompost,mull, barkmull plus grov sand, grus dränerar bort och gör en lerjord bättre.
batski
Tack så mycket! smile.gif
mamamaggan
Förra året anlade vi en äng coh den jord som vi använde insåg vi måste blandas upp för att inte bli för kompakt.

Vi trodde att sand skulle vara bra men när vi frågade hos grustaget så fick vi svaret att då blir det cement. I stället blev det smågrus , lämplig storlek visste grustaget , och i år ser vi att jorden inte alls är lika kompakt som den var från början.
batski
CITAT (mamamaggan @ 05-06-2012, 23:07) *
Förra året anlade vi en äng coh den jord som vi använde insåg vi måste blandas upp för att inte bli för kompakt.

Vi trodde att sand skulle vara bra men när vi frågade hos grustaget så fick vi svaret att då blir det cement. I stället blev det smågrus , lämplig storlek visste grustaget , och i år ser vi att jorden inte alls är lika kompakt som den var från början.

Minns du vad det blev för kornstorlek?
manpen
Vet någon om det fungerar att lägga ut 10-15cm matjord ovanpå lerjord för att kunna så gräsmatta? eller blir det uppblandat och hårt efter ett tag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon