AnniP
Hej!

Har precis blivit med varmkompost, en Mullbanken 2x200 liter. Vi har redan fyllt det ena facket, mest med trädgårdsavfall, men även lite köksavfall. Har några frågor som jag försökt finna svar på här på detta forum och på andra ställen men inte helt lyckats. Hoppas att någon har tid och lust att svara på dem.

Det facket som vi precis fyllt ska vi röra i det för att syresätta eller ska det stå orört? När skulle den komposten kunna vara färdig för användning?

I det andra facket där vi håller på och fyller, har det blivit fullt med myror och den verkar ganska kall. Har förstått att det är för torrt om det finns myror, men ska jag bara vattna med vanligt vatten rätt ner eller
ska jag tillsätta något annat för att göra den med fuktig? Hur gör jag för att få fart på den?

Och så till det här med hästgödsel. Jag har tillgång till färsk sådan. Har läst här på forumet att det går att tillsätta detta till kompost. Har dock inte förstått om det är till en trädgårdskompost eller om det funkar lika bra till en hushållskompost. Och vad är vitsen med det?

Tack på förhand för hjälpen!
Eva i Västerås
Kompost som är fylld kan vara bra att röra om. Då kan man också kolla att den är lagom fuktig. Som en urvriden svamp, inte blöt. Blanda gärna i en 10-20liter hästgödsel innan du rör om. Det blir bra komposttillskott.

Det ovanstående om fuktighet gäller också den färska komposten. Vattna med vanligt vatten, eller låt lite hästgödel (kan vara färsk) stå i en hink ett par dagar och häll alltsammans över. Eller kissa i en hink, fyll upp med vatten och vattna med. Kvävetillskotten från urin eller hästgödsel är bra aktivering för komposten.

Gammal kompost är också jättebra att blanda i som starthjälp. där finns alla djur och bakterier.

Annars är fukthalten viktigast för att komposten ska komma igång. Det tar ett tag i början innan man har full aktivitet, men det kommer sedan.

Hästgödsel är alltid bra i trädgården, färsk eller förmultnad. Det är fint extra näringstillskott och bra konsistensgivare för jorden. Har man det i komposten så tar det kål på en del av de frön som man brukar få med i gödseln. Hästars matsmältning är lite sisådär. Det brukar växa havre där man har hästgödsel. Lägger du färsk hästgödel i rabatter och grönsaksland så går det också bra, men där tycker jag den förmultnade är bättre, om man inte kan täcka med rejält med jord.

Lycka till.
AnniP
Tack så mycket för hjälpen Eva! Kände just på komposten och det är torrt i båda. Får fixa till det. Tack för dina tips.

Gossen Ruda
Ett påpekande bara, vattna lite och flera gånger. Det lönar sig mycket lite att vräka på vatten, det rinner bara av komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon