Full version: NÅGON
katah
Jag tänkte först, när några plantor tynade bort att " jaja, det var dom som växte flera i samma bytta och
gillade inte att bli riven av rötter och omplanteraras..."
Men nu ser jag att även dom stora fina plantor är angripna, små hål på bladen och SLEM på jorden sad.gif

Jag ser inte sniglar någon annanstans i trädgården, salladen växer fint.
Men det är troligtvis sniglar.

Så nu alla goda råd...
Stickande pinnar runt plantorna?
Snigelpellets ( sådana som är godkända till kravodling) Finns det , och var?

Jag hinner sätta dit nya fröer också, men kommer de plantorna möta samma öde?
Frustrerande!
rosita
Om det är mördarsniglar så är det bästa att gå ut när det skymmer eller i gryningen för att ta dem på bar gärning! Vi har haft en hel del mördarsniglar och provat det mesta, men det enda vi tyckte hjälpte var att ta dem levande, stoppa dem i en burk med lite grovt salt på botten och sedan på med locket. En sommar plockade vi 100-200 dagligen och efter den sommaren har vi inte haft mer än 5-10 st per sommar.

Många klipper sönder sniglarna och låter dem ligga, men jag gillar inte den sörjan som blir no.gif

Titta dig omkring för att se om du har någon växt med stora/många blad i närheten där sniglarna kanske gömmer sig på dagen. Våra sniglar gömde sig under jättedaggkåpan. nono.gif
katah
Nej, det är inte mördare, utan dom vanliga.
I det området har jag bara majs och pumpor, inte ens grästäcken än. Inget annat.
Därför känns det så konstigt.
Någon snigelmedel får det bli...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon