Bonitas
Jag köpte totalt 12 st rosplantor för några veckor sedan på nätet (barrotade). Så fort jag fick hem dem planterade jag dem i hinkar med dräneringshål. Blandade rosjord och "vanlig" jord. Nu till saken.. ena sorten (6 st) mår jättebra och får nya skott som bilden visar. Men de andra 6 st (allotria) ser inte ut att må så bra. Den ser torr och fnasig ut där den borde skjuta nya skott. Jag har skött dem precis på samma sätt som de andra. Vattnat rikligt. Är bara orolig att de håller på att dö :/ Det är första gången jag köper rosor. Skall tillägga att dem skall planteras ner i marken om ca 1 månad.

[attachment=70439:IMG_1499.JPG]

Denna ros mår bra och har börjat utveckla blad..

[attachment=70440:IMG_1501.JPG]

Den ser inte alls någe rolig ut sad.gif

[attachment=70441:IMG_1502.JPG]

Såhär står dem utplacerade.
Ezereht
Dom kanske hade blivit liggande nånstans innan dom skickades iväg eller något.. du skulle kanske höra av dig till firman och fråga, kanske du får nya.
Bonitas
CITAT (Ezereht @ 05-06-2012, 19:34) *
Dom kanske hade blivit liggande nånstans innan dom skickades iväg eller något.. du skulle kanske höra av dig till firman och fråga, kanske du får nya.

Tror du att de är döda alltså? sad.gif
kerstin z5-6
De är inte döda men den bruna? De? grenarna ska du klippa bort.. de ger inget mer
Bonitas
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-06-2012, 20:56) *
De är inte döda men den bruna? De? grenarna ska du klippa bort.. de ger inget mer

Då ska jag göra det det första jag gör imorgon! smile.gif Något mer du tycker att jag skall göra för att förhindra att hela plantan blir så bruna och döda?
kerstin z5-6
Om du ska plantera om ca en månad kan du ge dem lite flytande näring för krukväxter i mittperioden" dvs om ca 2 veckor..Då bör de alla vara i full tillväxt:)
Bonitas
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-06-2012, 11:43) *
Om du ska plantera om ca en månad kan du ge dem lite flytande näring för krukväxter i mittperioden" dvs om ca 2 veckor..Då bör de alla vara i full tillväxt:)

Tack snälla för dina tips! Nu känner jag mig lite gladare. Inge kul om de hade varit helt kört för mina rosor smile.gif Så tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon