Full version: Pelargon Älvdalen
spacepingo
Hej

Det finns en pelargon som heter Älvdalen och jag undrar varför den heter så? Det är egentligen min mammas sambo som undrar. Han kommer från älvdalen och på trädgårdsmässan i Älvsjö köpte jag en stickling av Älvdalen till honom.

Red Top
Jag kan inte säga bestämt varför den heter så, men min gissning är att den härstammar från Älvdalen. Det är ju en gammaldags pelargon, som i växtsättet liknar Mårbackapelargonen, och den heter ju så, eftersom den ursprungligen odlades där. [attachment=70442:ja2.gif]

Det finns en hel del olika sorter av pelargoner från Dalarna, t ex Älvdalen, Oxarvet och Klockar Anna.

Om du är intresserad av att veta mer, kanske du kan leta upp boken Pelargoner-kulturarv i kruka av Karin Martinsson. Karin Martinsson lär ju veta det mesta om gamla kulturväxter. Hon är ju förste intendent för Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården samt FD i systematisk botanik.
spacepingo
Tack för hjälpen. Vi har också varit inne på att den skulle kunna härstamma därifrån. Jag har kollat upp boken och den finns på ett bibliotek i närheten så det får bli en tur dit vid tillfälle. Hoppas den kan ge några svar...
jaj-51
Det står var och en fritt att hitta på ett namn till sin pelargon.

Titta in på Tradera.se så finns där många kul namn
Faster Ines
Mormor Annas
Espana
Staketpelargon

Proffs och amatör odlare hittar också på namn till sina plantor.

P.S.
Älvdalen finns på många ställen i landet och kanske en pelargon från varje dal?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon