Anne Gisela
Jag fick min klematis Veronica's Choice idag, som jag beställt från Odla. Den är i en 7-9 cm kruka, alltså inte så stor. Jag undrar hur jag nu ska hantera den? Plantera ut direkt? Vilken typ av jord vill den ha?

Hade i mitt förra hus en mkt praktfull Jackmanii som stod i fullt sol läge i söder, den vill jag minnas att vi planterade i rhododendronjord. Denna jag har nu kommer stå i nordvästläge med morgon- och kvällssol. Funkar det tror ni? Tänker att den ska klättra i en obelisk som står fritt på gräsmattan.

Tacksam för tips och råd.
Plater
CITAT (Anne Gisela @ 05-06-2012, 20:31) *
Jag fick min klematis Veronica's Choice idag, som jag beställt från Odla. Den är i en 7-9 cm kruka, alltså inte så stor. Jag undrar hur jag nu ska hantera den? Plantera ut direkt? Vilken typ av jord vill den ha?

Hade i mitt förra hus en mkt praktfull Jackmanii som stod i fullt sol läge i söder, den vill jag minnas att vi planterade i rhododendronjord. Denna jag har nu kommer stå i nordvästläge med morgon- och kvällssol. Funkar det tror ni? Tänker att den ska klättra i en obelisk som står fritt på gräsmattan.

Tacksam för tips och råd.

Cedergrens brukar rekommendera rosjord till Klematis, alltså en mull- och lerrik jord med mycket näring i.
octachoron
Som ovan, rhododendronjord är ganska näringsfattig och klematis vill ha en mullrik och näringsrik jord.
Tänk på att plantera ner klematisen ca 10 cm samt att klippa ner den vid plantering. Det kan dock vara lite svårt med små plantor:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon