Full version: Frilandshibiskus
Mårbacka
Hej!

Fick ett par fina exemplar av små frilandshibiskus, små tregrenade buskar med förvedad stam. Jag undrar hur lång tid det tar för dem att blomma. Kommer de blomma redan i år (blommar de på årsskotten) ? Vill gärna sätta dem i en fin rabatt som ska vara blommig redan i år.
Alexander-VG-zon3
Dom brukar blomma samma år, blommar på årsskotten (ettåriga). Tidigast börjar dom blomma i mitten av Juli, men oftast blir det inte förens i Aug och sen tills frosten kommer. Hur dom blommar beror på värmen. Plantera dom gärna skyddat och varmt.
merlin68
Jag har mina planterad direkt i jorden i kallväxthus och de blommar i juli-augusti. Bor i zon 3-4 så jag har inte vågat plantera de utomhus fast det sägs att de klarar det.
Alexander-VG-zon3
Har mina nära en östervägg i skyddat läge hade neråt -21c i vintras tror jag det var, västsveriges inland. Inga skador. Och vi har samma zon. När det pendlar mellan -25c -30c grader får de problem och fryser ner. Men oftast skjuter dom nytt nerifrån efter en kallvinter, känsligast är dom i början innan dom etablerat sig. Sedan har jag märkt att det varierar mellan sorterna vilken som är härdigast.
Gröna mormor
Min frilandshibiskus är snart tio år och står ute på skyddad plats i söderläge. Den blommar rikligt varje år i augusti-september.
Mony
Men vilken ljuvlig buske, mormor!
Mårbacka
Tack för svar!

Och vilken fin buske!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon