Mårbacka
06-06-2012, 10:24
Hej!
Fick ett par fina exemplar av små frilandshibiskus, små tregrenade buskar med förvedad stam. Jag undrar hur lång tid det tar för dem att blomma. Kommer de blomma redan i år (blommar de på årsskotten) ? Vill gärna sätta dem i en fin rabatt som ska vara blommig redan i år.
Alexander-VG-zon3
06-06-2012, 11:07
Dom brukar blomma samma år, blommar på årsskotten (ettåriga). Tidigast börjar dom blomma i mitten av Juli, men oftast blir det inte förens i Aug och sen tills frosten kommer. Hur dom blommar beror på värmen. Plantera dom gärna skyddat och varmt.
merlin68
06-06-2012, 21:16
Jag har mina planterad direkt i jorden i kallväxthus och de blommar i juli-augusti. Bor i zon 3-4 så jag har inte vågat plantera de utomhus fast det sägs att de klarar det.
Alexander-VG-zon3
06-06-2012, 22:28
Har mina nära en östervägg i skyddat läge hade neråt -21c i vintras tror jag det var, västsveriges inland. Inga skador. Och vi har samma zon. När det pendlar mellan -25c -30c grader får de problem och fryser ner. Men oftast skjuter dom nytt nerifrån efter en kallvinter, känsligast är dom i början innan dom etablerat sig. Sedan har jag märkt att det varierar mellan sorterna vilken som är härdigast.
Gröna mormor
07-06-2012, 08:49
Min frilandshibiskus är snart tio år och står ute på skyddad plats i söderläge. Den blommar rikligt varje år i augusti-september.
Men vilken ljuvlig buske, mormor!
Mårbacka
07-06-2012, 10:42
Tack för svar!
Och vilken fin buske!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.