Inhandlade mig två balkonglådor + jordgubbeplantor och ställde dessa i fönstret i lägenheten för en månad sen. Har massor av röda godingar nu. Men med nya plantor kommer alltid nya funderingar, som jag hoppas ni kanske kan hjälpa till med. Google leder en bara in på jordgubbstårtor eller syltrecept hela tiden xd
1. Blir jordgubbarna sötare om man låter dom sitta ett tag innan man plockar dom, jämfört om man plockar dom t.ex samma dag de blivit fullt röda? Tycker de är sådär söta nämligen, men jag är ju rätt ivrig att plocka dom. Kan ju ha med sorten också, antar jag. Finns det annat som kan påverka sötheten, jord, vattning och sånt?
2. Behöver man ge dem näring, eller räcker en omplantering inför varje säsong? Funkar vanlig blomnäring, eller är det dumt att använda till ätbara saker?
3. När hösten kommer, kan jag ta dom från ett 20 grader varmt rum där de står nu, och låta dom stå ute på bakgården hela hösten/vintern, eller är det bättre att kanske ställa dem nere i förrådet, som är mörkt dygnet runt, men håller nog ändå en 15-18 grader. Har funderat lite över det här med övervintringen, och jag bor som sagt i lägenhet, så möjligheterna är något begränsade.
4. Är det en myt att man får större bär om man hjälper till med pollineringen, eller ska jag fortsätta pilla runt med min pensel?

[attachment=70450:DSC00524.JPG]