Full version: Jordgubbe-frågor
nissenissen
Tjena alla trädgårdsnissar!
Inhandlade mig två balkonglådor + jordgubbeplantor och ställde dessa i fönstret i lägenheten för en månad sen. Har massor av röda godingar nu. Men med nya plantor kommer alltid nya funderingar, som jag hoppas ni kanske kan hjälpa till med. Google leder en bara in på jordgubbstårtor eller syltrecept hela tiden xd

1. Blir jordgubbarna sötare om man låter dom sitta ett tag innan man plockar dom, jämfört om man plockar dom t.ex samma dag de blivit fullt röda? Tycker de är sådär söta nämligen, men jag är ju rätt ivrig att plocka dom. Kan ju ha med sorten också, antar jag. Finns det annat som kan påverka sötheten, jord, vattning och sånt?

2. Behöver man ge dem näring, eller räcker en omplantering inför varje säsong? Funkar vanlig blomnäring, eller är det dumt att använda till ätbara saker?

3. När hösten kommer, kan jag ta dom från ett 20 grader varmt rum där de står nu, och låta dom stå ute på bakgården hela hösten/vintern, eller är det bättre att kanske ställa dem nere i förrådet, som är mörkt dygnet runt, men håller nog ändå en 15-18 grader. Har funderat lite över det här med övervintringen, och jag bor som sagt i lägenhet, så möjligheterna är något begränsade.

4. Är det en myt att man får större bär om man hjälper till med pollineringen, eller ska jag fortsätta pilla runt med min pensel? biggrin.gif

[attachment=70450:DSC00524.JPG]
RitRat
Väldigt ovanligt att ha jordgubbsplantor inne i en lägenhet, så det finns kanske inte så många som kan svara på dina frågor.

Har du inte ens en liten balkong där de kunde vara ute på sommaren?

Vinterförvaring tror jag blir bäst utomhus. Hoppas du kan gräva ned dem i marken utmed någon vägg och täcka över med en massa löv, på ett ställe där du hittar dem på våren igen. En varm mörk källare är ingen bra plats.
Piccante
Jordgubbar brukar ha viloperiod över vintern och vissna ned. Mina står ute i zon 3 året om och tål vinterkyla utan problem. Har du möjlighet att övervintra dom på gården så skulle jag göra det. Möjligtvis kan du sätta dom i en låda och kanske täcka med väv så de står mer skyddat om det blir jättekallt för en liten kruka/ låda fryser snabbare än i marken.
RitRat
Just det... det är det jag menar också; jordgubbsplantor planterade i marken tål vinter i hela Sverige, men det är alltid känsligare med krukor. Krukor kan grävas ned, då blir det ganska säkert.

Men det kan också vara annorlunda med plantor som vuxit inomhus i värmen hela våren-sommaren-hösten. De tål säkert kyla mycket sämre än plantor som stått ute hela tiden.
katah
Jag planterar alltid på hösten ett par jordgubbsplantor i hinkar och ställer in i växthuset( frostfri sådan).
Då brukar jag få tidiga jordgubbar.
Dessa plantor får ytterst lite vatten under vintern, ett skvätt / månad.
Sedan när de börjar växa börjar jag vattna mer.
fvd
Jordgubben är mogen när går lätt att ta loss.
nissenissen
Hmm, ja jag får tacka för svaren här.
Nej jag har ingen balkong alls tyvärr, men lyckas med den mesta odlingen ändå i fönsterkarmen här faktiskt. Jordgubbarna står precis på karmen och alltid fönstret öppet så gott som, så jag satsar nog på att försöka övervintra dem utomhus någonstans då.
Tänkte inte på att en låda/kruka fryser snabbare, så ska definitivt ta och gräva ner dem då.
Vad händer om man bara skulle låta dom stå kvar i fönstret, men med mindre vattning under vintern? De kommer inte ner i sin dvala och kommer inte blomma nästa år eller?
Är lite ovan på det här planet med övervintring. Har mest haft ettårs växter innan, och sådana som klarar sig året om.
RitRat
CITAT (nissenissen @ 06-06-2012, 22:07) *
Vad händer om man bara skulle låta dom stå kvar i fönstret, men med mindre vattning under vintern? De kommer inte ner i sin dvala och kommer inte blomma nästa år eller?

Jag tror inte det finns någon här som provat! :-)

I princip så bör jordgubbsplantor få sig en KALL viloperiod för att överleva, men det finns nog inga säkra svar. Du kan ju testa - gräv ned största delen, men låt några övervintra i lägenheten, och se vad som händer.
I rumstemperatur är nog risken stor att de inte bara uteblir med blomning, utan helt enkelt dör.

Hmmmm... har du plats i kylskåpet för några?? naughty.gif
Bassam
Hej

De behöver villa under vinter tiden, så kan du lägga dem i kylskåpet. efter ger de hela frukten sen du kan plantera dem ute nästa år, detta gör kompis från Palestina varje år, han är duktigt så exporterar han jordgubbar till hela världen, du behöver kallt för att stor mängder frukter.

H.Bassam
larkdjur
Jag har läst att anledningen till att frukter och bär blir sötare ju längre norrut de odlas är ljuset och det kallare klimatet. Ljuset ger längre tillväxtperiod och svalkan gör att sockret som bildas inte bryts ned utan är kvar i bäret. (Ungefär så, det här är inte mitt expertområde.) Jag skulle därför gissa att jordgubbar som odlas inomhus där det är varmare och mörkare blir mindre söta än samma sort som odlas utomhus. Men det är bara en gissning. Sen finns det ju olika sorter, så du kanske ska försöka hitta någon sötare sort nästa år, om inte plantorna överlever?
Mony
Fick en knasig tanke, men om jordgubbarna behöver en KALL period, kan man inte ha de i kylskåpet en månad eller två då? smile.gif
nissenissen
Ja, det var en intressant tanke "larkdjur", om det stämmer med värmen inomhus som är boven till de halvsyrliga bären. Korona var märket på plantorna, vilka ska vara goda enligt google.
Får väl flytta till Norrland och starta jordgubbsodling annars tongue.gif

Haha, jag gillar idén med kylskåpet, det hade säkert fungerat men finns ingen plats tyvärr sad.gif
Nej det får bli till att ställa dom utomhus under vintern, gräva ner och täcka över, och sen ta upp dom till våren och tina upp dom så gott det går smile.gif

Bassam
Hej
Ja, de kan lägga i kylskåpet flera månader.

H.BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon