Rigoletto
06-06-2012, 14:18
Hej!
Har en Cosimo Ridolfi, för några dagar sedan såg jag att den var full med bladlöss. Gjorde ingenting åt det och nu är den helt kaläten, bara tunna, bruna pinna kvar. Kommer den att dö? Visste inte att det kunde gå så här.
Med vänlig hälsning
Ann
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2012, 14:55
Det är inte bladlössen som gjort det, de kan inte tugga de har inga såna mundelar de kan bara sticka in sin snabel och suga växtsaft. gissar du haft stekellarver el annat med tuggande mundelar på rosen.
Och JO både rosor, buskar, träd mm. brukar klara kalätningar och kommer grönska igen.
Rigoletto
14-06-2012, 07:29
Det har du rätt i! Jag var mitt i allt elände tvungen att flytta på Cosimo. Såg då att det inte var någon fara med rosen. Det fanns ett minst sagt kraftigt rotsystem under jord och flera nya gröna skott på väg upp. Nu är jag inte orolig för att den kommer att dö, snarare för att den kommer att ta över hela rabatten.
Hälsningar Ann
Hej
Denna skada kommer från masker som de har aktiv på kvällen, du måste bekämpa dem annars de kan besök dig varje säsongen, och dina växter blir svagare, så här kan man bekämpar de:
11 plocka dem på handen.
2 kemi: du kan använda pyretrum.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.